اخبار و مطالب پزشکی و سلامت

دوشنبه, 17 اردیبهشت 1403
دوشنبه, 17 اردیبهشت 1403
آرشیو بخش زنان

تنها شما نیستید، اعداد روی ترازو در طول دوره قاعدگی برای همه افزایش پیدا می کند. برخی خانم ها در طول دوران قاعدگی حتی ممکن است 2 کیلو وزن ( یا بیشتر) اضافه کنند.

زنان طی دوران بارداری باید بهداشت مواد غذایی را رعایت کنند و تحت نظارت پزشک اسیدفولیک مصرف کنند اما باید دقت داشته باشند از مصرف دل، جگر و قلوه به شدت اجتناب کنند و یا آن را به حداقل برسانند

واکنش‌های مردم عادی و کارشناسان و متخصصان حوزه جمعیت و بهداشت به قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت تمامی ندارد. به‌رغم آنکه این قانون در نام خود مدعی است که از خانواده حمایت می‌کند، به گفته کارشناسان با ناپختگی بندها و حکم‌هایی که برای عمومی جامعه صادر می‌کند می‌تواند به ناکامی خانواده‌ها منجر شود.

با افزایش حجم خون، نارسایی احتقانی قلب می تواند بدتر شود.اگر با مشکل قلبی متولد شده اید، کودک شما نیز در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به نوعی نقص قلبی است. همچنین ممکن است در معرض خطر مشکلات قلبی در دوران بارداری و زایمان زودرس باشید.

لکه های ماه گرفتگی یکی از انواع خال های مادرزادی هستند که ممکن است در بود تولد یک نوزاد روی هر جایی از بدنش مشاهده شود و این هیچ ارتباطی به نگاه کردن به ماه گرفتگی در دوران بارداری ندارد.

درد، تورم، سنگینی، تیرکشیدن یا سوزش ، گرفتگی - هر احساسی که باشد، درد سینه دردناک باشد. این می تواند نگران کننده نیز باشد -- بسیار رایج است که تعجب کنید که آیا آنچه احساس می کنید ممکن است نشانه سرطان سینه باشد یا خیر .

یکی از مشکل‌ترین مسائل مربوط به بارداری، حالت خوابیدن است. در دوران بارداری، داشتن خوابی راحت می‌تواند یکی از بزرگترین چالش‌ها باشد. وجود درد در ناحیه کمر و لگن دو مشکلی هستند که معمولا اکثر خانم‌های باردار، خصوصا در ماه‌های پایانی آن‌ها را تجربه می‌کنند.

اعتقاد بر این است که سرکه دارای اثرات ضد قارچی و ضد میکروبی (از بین بردن میکروارگانیسم ها مانند باکتری ها) است. مشخص شده است که تعداد مخمرهای کاندیدا را در یک محیط آزمایشگاهی کاهش می دهد. با این حال، ایمنی و اثربخشی آن برای عفونت‌های قارچی واژن هنوز ثابت نشده است.

این درد در قسمت پایین شکم شما احساس می شود. نوع درد متفاوت است و ممکن است ناگهانی و شدید باشد (درد حاد لگن) یا ۶ ماه یا بیشتر طول بکشد (درد مزمن لگن).

یافته‌های تحقیقی نشان می‌دهد که ویتامین D ممکن است مکمل مفیدی برای درمان سرطان تخمدان باشد.

عفونت های قارچی واژینال که به آنها candidiasis یا کاندیدیاز هم گفته می شود، عفونت های شایعی در خانم ها هستند. این عفونت ها توسط قارچی به نام کاندیدا ایجاد می شوند و عوارض آزاردهنده ای مانند خارش شدید، ورم و التهاب و سوزش را ایجاد خواهند کرد.

بعضی خانم ها به جای استفاده از روش های جلوگیری مطمئن به دفعات از این قرص ها استفاده می کنند غافل از این که مصرف این قرص ها به خونریزی نامنظم(که اصلی ترین عارضه مصرف این قرص هاست)، تهوع، استفراغ و سردرد منجر می شود.

در صورتی که دوره قاعدگی تان 10 روز یا بیشتر به طول بیانجامد یا به ناگهان تغییر محسوسی در طول سه چرخه یا بیشتر پشت سر هم داشته باشید به شما هشدار می دهد تا با پزشک متخصص زنان و زایمان تماس بگیرید. هنوز هم جایی برای نگرانی نیست بیشتر خونریزی های بلند مدت دوره قاعدگی (مانند نمونه های زیر) چیز مهمی نیستند و می توانندبا کمک دکتر بهبود یابند.

نامنظم شدن پریود معمولا خانم ها را به یاد بارداری می اندازد. اما همیشه به تعویق افتادن پریود نشانه بارداری نیست که در ادامه به مهم ترین علل پریود نامنظم اشاره می کنیم.

 اندومتریوز یک بیماری مزمن دردناک است که در آن بافت داخلی رحم به شکل غیرطبیعی در خارج از حفره ی رحمی رشد میکند و باعث چسبندگی و التهاب میشود.

مصرف روغن‌های جامد و نیمه جامد، باعث رسوب اسیدهای چرب اشباع در رگ‌ها، تنگی و انسداد عروق قلب و سکته قلبی می‌شود. بنابراین برای حفاظت از قلب خود این روغن‌ها را مصرف نکنید.

بارداری تجربه ای ناب، زنانه و سرشار از احساس است که هر زنی ممکن است در طول زندگی خود آن را تجربه کند.

سعی دارید باردار شوید؟ مطلب درست و مناسبی را برای خواندن انتخاب کرده اید. برخی از مطالعات اخیر نشان می دهند برخی گیاهان خاص تاثیر مثبتی بر باروری دارند.

با رعایت نکردن برخی نکات تغذیه ای ممکن است قاعدگی دردناک تری را تجربه کنید.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: افراد مبتلا به HIV اگر زود هنگام برای درمان و آموزش به پزشک مراجعه کنند، کمتر دچار عوارض این بیماری می شوند و توان زندگی معمول با طول عمری نزدیک به نرمال جامعه را خواهند داشت.

امروزه سرطان سینه در میان خانم‌ها بسیار شایع شده است. برای پیشگیری از سرطان پستان باید از علائم آن آگاه بود.

بروز تهوع و استفراغ شدید، سردر و درد شکم در سه ماهه دوم و سوم بارداری ممکن است ناشی از ابتلا به سندرم هلپ باشد. در این صورت باید آزمایش های اولیه برای باردار انجام شود و در صورت لزوم بیمار به متخصص گوارش ارجاع داده خواهد شد.

محققان در این مطالعه بیش از ۲ میلیون زن سوئدی را برای تقریبا به مدت ۴۵ سال مورد بررسی قرار دادند؛ این کار به محققان اجازه داد تا هم خطر فوری و هم بلند مدت فشار خون بالا را پس از تولد بررسی کنند. نتایج این مطالعه نشان داد زنانی که زایمان زودرس دارند، بعد از یک دهه (۱۰ سال)، ۶۷ درصد بیشتر از زنانی که نوزادان خود را به موقع به دنیا آورده بودند، در معرض خطر ابتلا به فشار خون بالا قرار دارند.

زنان باید با دقت به دنبال علائم و نشانه های هشدار دهنده باشند و مراقبت های مناسب را در نظر داشته باشند. همچنین وجود برخی از علائم ممکن است نیاز به انجام آزمایش خون را ضروری سازد تا مشخص شود فرد به پرکاری تیروئید یا کم کاری تیروئید مبتلاست.

ویروس پاپیلومای انسانی مهم ترین عامل ابتلا به سرطان دهانه رحم است.

تحقیقات نشان داده، زنان باردار باید از داروی استامینوفن در کمترین دُز موثر و برای کوتاه ترین زمان ممکن و تنها طبق توصیه پزشک مصرف کنند

اضافه کردن نمک به آب حمام میتواند به شما یک حمام واقعا آرامش بخش بدهد.

یکی از متخصصان زنان و زایمان انگلیس در این باره می‌گوید: گرچه احساس نفخ شکم به ویژه در دوره عادت ماهانه عادی است، اما نفخ دائمی که هر روز و برای ۳ هفته ادامه یابد، می‌تواند نشان دهنده یک مشکل جدی باشد.

بر اساس نتایج مطالعه ای جدید، زنان بارداری که حداقل یک دوز واکسن کووید ۱۹ دریافت کرده اند، نسبت به همتایان واکسینه نشده خود در معرض سقط جنین نیستند.

ویروس پاپیلوم انسانی یا زگیل تناسلی یکی از شایع ترین بیماری های مقاربت جنسی است.


طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان