اخبار و مطالب پزشکی و سلامت

دوشنبه, 17 اردیبهشت 1403
دوشنبه, 17 اردیبهشت 1403
آرشیو بخش نظام سلامت

با اینکه چند سالی از به صدا در آمدن زنگ خطر مصرف موادمخدر در مدارس از سوی کارشناسان حوزه مبارزه با موادمخدر و فعالان حوزه می‌گذرد اما نه وزارت آموزش و پرورش و نه مدیران مدارس زیر بار این قضیه نرفتند.

نتایج یک نظرسنجی از مخاطبین سلامت نیوز نشان میدهد که استفاده از نرم افزارهای نوبت دهی رو به رشد است.

اکثر کودکان هر از گاهی درد شکم را تجربه می کنند.به عنوان یک والدین، تصمیم گیری در مورد اینکه آیا درد شکم فرزندتان طبیعی است یا نشانه چیز جدی تری است، می تواند سخت باشد. آنها رودل کرده اند؟ آیا آنها یک اسباب بازی را قورت دادند؟ آپاندیسیت؟ دانستن اینکه چه کاری باید انجام دهید ممکن است دشوار باشد!

جمعی از مخاطبان خبرگزاری فارس با راه اندازی پویشی در سامانه فارس من این خبرگزاری، خواستار کوتاه کردن ناخن پرستاران در محیط های درمانی شده‌اند.

برخی بیماری‌های مزمن مانند فشارخون، دیابت، بیماری‌های قلبی و چربی خون و موارد مشابه به صورت مداوم نیازمند به مراقبت، ویزیت پزشک و البته مصرف دارو هستند.

در پی نامه وزارت بهداشت به تمامی خدمات بهداشتی درمانی سراسر کشور از این به بعد اختیار سقط‌جنین ناسالم از پزشک سلب و به قوه قضاییه سپرده شده است.

کارشناس ارشد تغذیه با هشدار نسبت به خطرات مصرف روغن های فله ای از مراکزی که در حضور مشتری این روغن ها را تهیه می کنند، تاکید کرد:« ممکن است این روغن ها با توجه به حضور ترکیبات مضر در اثر ماندگاری و مجاورت با هوا و یا نور، رطوبت و حرارت محیط در معرض واکنش های میکروبی و شیمیایی مختلفی قرار گیرند و به طور کلی در اثر هیدرولیز و اکسیداسیون فاسد و مسموم شوند. روغنی که در اثر مجاورت با اکسیژن هوا اکسید می شود و ایجاد رادیکال های آزاد می کند این رادیکال های آزاد بسیار مضر بوده و باعث بروز بیماری های قلبی و عروقی، تصلب شرایین می شود.بعلاوه روغن هیدورلیز شده سرطان زا است .»

متخصص طب ایرانی درباره راهکارهای پیشگیری از گرمازدگی توضیحاتی ارائه داد.

رئیس سندیکای تولیدکنندگان مواد موثره دارویی نسبت به عواقب سردرگمی و آزمون و خطا در حوزه دارو هشدار داد و گفت: بی‌توجهی به صنعت دارو، بازی با سلامت مردم است و هزینه‌های گزافی را به نظام تحمیل می‌کند.

سرپرست دفتر امور توانبخشی روزانه و توانبخشی پزشکی سازمان بهزیستی کشور گفته است که بهزیستی برای تأمین به‌موقع وسایل توانبخشی با کیفیت، دچار مشکل است و با توجه به اینکه هر روز به جمعیت هدف نیازمند اضافه می‌شود، باوجود تلاش برای تأمین اعتبارات، مشکلات وجود دارد.

روانشناسی زرد و اغراق آمیز شگرد نخ نما شده روانشناسان تقلبی بود که به تازگی دست شان برای خیل مراجعان شان باز شد. شقایق درویشی، عضو انجمن روانشناسی ایران و آمریکا در باره تبعات مراجعه به این افراد می‌گوید: «روانشناسی همان‌طور که از نامش پیداست با روان آدمی که از پیچیده‌ترین پدیده‌های هستی محسوب می‌شود در ارتباط است. بسیاری از مشکلات و مسائلی که مراجعان با آن دست‌به‌گریبان هستند ریشه در مسائل خاص و پیچیده‌ای دارد که با راهکارهای روانشناسی زرد نه‌تنها بهبود نمی‌یابد بلکه در طول زمان به بحران‌های غیرقابل‌حلی تبدیل می‌شود.»

رئیس کل سازمان نظام پرستاری گفت: مجوز پرستارانی که بعد از خروج از بحران کرونا، تعدیل شده‌اند جهت استخدام بدون آزمون صادر شود.

هر ساله در تاریخ هفت آوریل "روز جهانی بهداشت" گرامی داشته می‌شود.

در زنان از دست دادن استخوان پس از یائسگی تسریع می‌یابد و در برخی موارد این کاهش قابل توجه است که می‌تواند منجر به وضعیتی به نام پوکی استخوان شود که در زنان شایع‌تر از مردان است.

درد بالای شکم می تواند نشانه یک بیماری کبدی جدی باشد.

وزارت بهداشت شرایط تجویز دز سوم واکسن‌های کرونا را برای کادر بهداشت و درمان را اعلام کرد.

معاون شبکه بهداشت و درمان بروجرد گفت: مردم برای تزریق واکسن کرونا تعجیل کنند.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: از چهارشنبه هفته گذشته دستورالعملی را ارسال کردیم و از امروز شنبه پایگاه‌های واکسیناسیون دانش‌آموزی در تمام شهرها برابر با ظرفیت و توانمندی‌های شبکه بهداشت شکل گرفت.

رییس سازمان غذا و دارو گفت: واکسن‌های پاستور و سینوفارم به افراد کمتر از ۱۸ سال مجوز تزریق گرفت.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: قطعا بازگشایی مدارس و دانشگاه ها اتفاق خواهد افتاد اما این موضوع منوط به روند واکسیناسیون است.

مرضیه حسینی معتقد است: حذف سقط درمانی و غربالگری اجباری یعنی قانونی که درصدد جلوگیری از معلول‌ زایی و حمایت از خانواده‌ ها در برابر هزینه‌ های مادی و معنوی این پدیده بوده، می‌تواند باعث تولد نوزادان معلول و افزایش جمعیت این گروه شود.

دکتر شادنوش گفت: در راستای تحقق سیاست های کلی نظام سلامت در کشور و همچنین دسترسی عادلانه و همگانی به خدمات سلامت با کیفیت در همه سطوح، ارائه خدمات مرتبط با مراقبتهای حمایتی و تسکینی به بیماران مبتلا به سرطان در برنامه ملی مراقبت سرطان کشور منظور شده است.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، گفت: پیروی از یک برنامه غذایی صحیح در ایام ماه مبارک رمضان از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: تاکنون دو میلیون و ۱۹۴ هزار و ۱۳۳ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۳۲۸ نفر از بیماران مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۶۶ هزار و ۸ نفر رسیده است.

معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: آمار بستری مبتلایان به کرونا در سطح کشور در موج چهارم شیوع کووید.۱۹ نسبت به موج قبلی چهار برابر شده است.

معاون کل وزارت بهداشت ضمن تشریح روند فعلی گردش ویروس کرونا در کشور، بر لزوم اطلاع‌رسانی گسترده به‌منظور انتقال مفاهیم پیشگیری از کرونا با بیانی مردمی، تاکید کرد.

دبیرکل سازمان جهانی بهداشت (WHO) بار دیگر تاکید کرد: تا پایان همه گیری بیماری کووید-۱۹ فاصله زمانی زیادی باقی مانده است.

مدیر منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت، در بیانیه‌ای خطاب به روزه‌داران در ماه رمضان، به آنان چند توصیه کرد.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به روند رو به رشد شیوع بیماری کرونا در کشور، گفت: امیدواریم در صورت عمل به توصیه‌های بهداشتی از سوی مردم و همکاری دستگاه‌های اجرایی کشور در اجرای مناسب محدودیت‌های مصوب، شاهد توقف روند نگران کننده بیماری در کشور باشیم.

سخنگوی سازمان انتقال خون ایران، با عنوان این مطلب که همه ساله در ماه رمضان از آمار اهدای خون در کشور کاسته میشود، گفت: ممنوعیت تردد شبانه مانع از اهدای خون در ساعات بعد از افطار می شود.


طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان