اخبار و مطالب پزشکی و سلامت

دوشنبه, 17 اردیبهشت 1403
دوشنبه, 17 اردیبهشت 1403
آرشیو بخش سلامت روان

یک مطالعه جدید نشان می دهد که کاهش در حس بویایی افراد می تواند از دست دادن عملکرد ذهنی آنها را پیش بینی کند و در مورد تغییرات ساختاری در مغز که در بیماری آلزایمر مهم هستند هشدار دهد.

افسردگی نشانه های مختلفی دارد که از کم تا شدید افراد مختلف می توانند آن را در دوره های متفاوتی تجربه کنند؛ اما فراموش نکنیم که افسردگی نیز انواع مختلفی دارد.

«بلاگرهای مجازی فقط قرار نیست به شما لوازم‌ آرایش معرفی کنند و بفروشند یا چیدمان خانه و خیاطی و آشپزی یاد بدهند. بلاگری در حوزه روانشناسی و موفقیت یکی از پرمخاطب‌ترین نوع بلاگری در اینستاگرام است.»

فدراسیون جهانی چاقی انگ وزن را اینگونه تعریف می‌کند: «اقدامات و ایدئولوژی‌های تبعیض آمیز علیه افراد به دلیل وزن و جثه آنها».

برخی از شرایط یک علت کاملاً ژنتیکی دارند، در حالی که برخی دیگر ممکن است کاملاً در اثر قرار گرفتن در معرض یک عامل محیطی خاص مانند یک ماده شیمیایی ایجاد شوند. اما بخشی از توضیح اضطراب و افسردگی اجتماعی-اقتصادی، بخشی از توضیح روانشناختی و بخشی در سطح متابولیک است.

روانشناسان معتقدند که تفکر بیش از حد می تواند باعث بروز اشکالات اساسی در اعمال انسان شود، به ویژه برای خانم هایی که در استرس و ناامیدی بسرمی برند، به اضطراب و افسردگیشان منجر خواهد شد.در ادامه، توصیه هایی برای توقف تفکر بیش از حد و آرامش یافتن در زمان حال به شما پیشنهاد می شود.

یافته‌های جدید نشان می‌دهد که مصرف آنتی‌بیوتیک می‌تواند خطر افسردگی را افزایش دهد.

ارائه خدمات روانشناسی و مشاوره از سوی برخی روانشناسان و مشاوران، این روزها قیمت های نجومی به خود گرفته و در برخی مراکز مشاوره تعرفه های غیر قانونی و گران دریافت می شود.

اینکه در جمع‌های خانوادگی یا دوستانه یک مادر مجبور می‌شود برای هر رفتار کودک خود، به دیگران جوابگو باشد، موضوع عجیب‌وغریبی نیست و بسیاری از مادران آن را تجربه کرده‌اند اما اینکه با اظهارنظرهای اطرافیان که مغایر با نظرات ما است چطور باید برخورد کنیم، موضوعی است که در این گزارش به آن پرداخته‌ایم.

بهترین روش‌هایی که جهت درمان‌ این اختلال در کلینیک‌های روانشناسی به کار می‌رود روش شناختی رفتاری و روان پویشی است. درمان روان پویشی به درمان کامل بیماری می‌پردازد و با استفاده از درمان‌شناختی-رفتاری می‌توان علائم بیماری را کنترل کرد. اینکه کدام روش مؤثرتر است به علل، طول مدت و ریشه‌های‌وسواس بستگی دارد.

تحقیقات جدید خطرات استفاده بیش از حد از صفحه نمایش را برای کودکان و نوجوانان تأیید می کند.

برخی افراد هنگام عصبانیت داد می‌زنند و جیغ می‌کشند، اما برخی دیگر هنگام عصبانیت گریه می‌کنند.

مغز یک عضو بسیار گرسنه است. مغز به میزان بسیار زیادی از مواد غذایی و اکسیژن نیاز دارد تا سالم بماند و عملکردی مناسب داشته باشد. بنابراین، وقتی که بدن برای مقابله با استرس نیازمند آن منابع می‌شود، منابع کمتری به مغز می‌رسند.

جدا از انتقادهایی که درباره صف­‌های طولانی دریافت پروانه و گاهی انحصار در صدور پروانه مجوز روان‌شناسی به چشم می‌خورد، اقدام سازمان نظام روان‌شناسی در معرفی افراد غیرروان‌شناس و بی‌مجوز را می­‌توان گامی اصولی و متهورانه به­ شمار آورد؛ البته به­ شرط تداوم و برداشتن گام‌های تکمیلی بعدی.

یکی از مشکلاتی که این روزها زیاد گریبان افراد را می‌گیرد بی‌خوابی یا بد خوابی است. حتما برای شما هم پیش آمده که بعد از یک روز خسته کننده درست وقتی که هیچ انرژی برای نشستن ندارید به رختخواب می‌روید ولی تا مدت‌ها با خودتان کلنجار می‌روید و غلت می‌زنید و در ‌نهایت خوابتان نمی‌برد.

پنج سال اول زندگی کودک پایه و اساس سلامت، رشد و تکامل آینده او، چه جسمی و چه ذهنی است. به‌عنوان یک والد، این مسئولیت شماست که زمینه رشد و تقویت مغز کودک را با درگیر کردن در فعالیت‌های سرگرم‌کننده فراهم کنید.به همین منظور، چند فعالیت مفید برای بهبود مغز کودکان ارائه کرده‌ایم که برای ساعاتی کودک تان را از تماشای تلویزیون و بازی‌های گوشی های موبایل دور کند.

یک روانشناس و متخصص در حوزه کودک بابیان اینکه دلبستگی بچه‌ها به عروسک ممکن است تا سن ۸ -۹ سالگی هم ادامه پیدا کند خاطرنشان کرد: اگر این وابستگی بیشتر شد نیاز به بررسی دارد که چرا کودک تا این اندازه به عروسک‌هایش دلبسته شده و احساس تعلق به آن‌ها دارد؟ آیا دلبستگی نسبت به مادر تأمین نشده؟ آیا کودک در خانه احساس امنیت را نسبت به والدین ندارد؟ و سوال‌های دیگری از این قبیل که باید با بررسی دقیق برای تمام این سوال‌ها پاسخ پیدا کرد.

۲ عامل مخرب و تاثیرگذار استرس و فکر زیاد ذهن و روح را درگیر می سازد، دهها راه و روش برای رهایی از این حالت کشف شده است اما ساده ترین آنها راهی است که هرکسی می تواند به سادگی انجام دهد.

خواب یک فرآیند طبیعی برای نشاط و پویایی انسان و یک فرآیند اصلی برای زندگی و سلامتی به طور کلی است؛ از همه مهمتر اینکه خواب برای اینکه خواب سالم و مناسبی باشد نیازمند برخی قواعد از جمله میزان ساعات خواب است

شواهد جدید نشان می دهد قرار گرفتن محل سکونت در معرض فضای سبز، مانند پوشش گیاهی سبز، یک رویکرد بالقوه در سطح جمعیت برای بهبود سرعت پردازش و توجه و عملکرد کلی شناختی است.

محققان دانشگاه کمبریج انگلستان و دانشگاه فودان چین می گویند هفت ساعت خوابیدن میزان خواب ایده آل برای افراد میانسالی و بالاتر است و خواب بسیار کم یا زیاد با عملکرد شناختی ضعیف و سلامت روان مرتبط است.

مشکل به خواب رفتن، بیداری مکرر، خواب آلودگی در طول روز، خروپف و سایر اختلالات خواب بطور مزمن افراد زیادی را در سراسر جهان آزار می‌دهد.

برای تقویت اعتماد به نفس، مثل هر توانایی و مهارت دیگری باید تمرین داشته باشید تا بتوانید آن را مدیریت کنید، اما وقتی بتوانید خودتان افسار را به دست بگیرید، پیشرفت می‌کنید و زندگی‌تان از این رو به آن رو می‌شود.

نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد که ورزش ممکن است به کاهش برخی از علائم افسردگی کمک کند.

مغز نیز مانند سایر اندام‌ها برای درست کار کردن نیازمند توجه ویژه است.

دانشمندان علوم رفتاری زمان زیادی را صرف مطالعه این موضوع کرده‌اند که چه چیزی‌هایی ما را شاد می‌کند.آن‌ها به این نتیجه دست یافته‌اند که نبود پول و سرگرمی مانع شادی نیست بلکه این عادت‌های مخرب هستندکه ما را در بی اطلاعی محض تبدیل به فردی غمگین می کنند.

 کم آبی شدید بدن خود را با سرگیجه یا خشکی شدید پوست نشان می‌دهد و البته یک عارضه دیگر هم دارد و آن از دست دادن چابکی حافظه است.

رشد عاطفی کودک پایه و اساس رشد فکری است و با پیوند موفق بین والدین و فرزند آغاز می‌شود. همچنین استفاده از استعدادها و دانش کودک ضروری است زیرا کودکی که بدون قضاوت احساس می‌کند که دوستش دارند، می‌تواند بر بسیاری از موانع غلبه کند.

محققان می گویند افرادی که خوش بین هستند نسبت به افراد بدبین بیشتر عمر می کنند.

برخی افراد به طور ذاتی درون گرا بوده و برخی افراد برون گرا هستند. هر یک از این دسته های شخصیتی دارای ویژگی های خاص خود بوده و در این میان پرسشی مطرح می شود که آیا درون گرا بودن بد است و یک ضعف محسوب می شود؟


طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان