اخبار و مطالب پزشکی و سلامت

دوشنبه, 17 اردیبهشت 1403
دوشنبه, 17 اردیبهشت 1403
آرشیو بخش طب سنتی

ممکن است از ظرفیت استفاده نشده گیاهان روزمره غافل باشید اما لازم است که بدانید تمدن‌ها در سراسر جهان قرن‌هاست از گیاهان در هنر آشپزی و پزشکی استفاده می‌کنند و این موضوع تصادفی نیست.

ترکیبات شیمیایی موجود در گیاه بابونه دارای خواص ضد درد هستند که در کاهش درد عضلات و مفاصل، تسکین درد روماتیسم مفصلی نقش موثری را ایفا می‌کنند.

دم کرده ها و عرقیات گرم یا سرد خوشمزه هستند و می توان آنها را با عسل یا هر شیرین کننده طبیعی دیگری شیرین کرد. آنها به مدت 2-3 روز در یخچال نگهداری می شوند. برای تهیه جوشانده، 2 تا 4 قاشق غذاخوری از سبزی خشک را در قوری بریزید و با آب پر کنید، کمی منتظر بمانید .

بسیاری از ترکیبات مفید دمنوش زردچوبه به‌خصوص ترکیبات آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی می‌تواند زمینه ابتلا به سرطان را کاهش دهند.معجزه دمنوش این ادویه پرکابرد برای سرطان شگفت انگیز است!

اگر به دنبال تناسب اندام و رسیدن به وزن ایده آل از روش های اصولی، خانگی و طبیعی هستید، می توانید روش های چربی سوزی شکم و پهلو با بهترین برنامه غذایی که کاملا گیاهی و طبیعی هستند را به کار ببرید.

اگر از مشکل نفخ شکم رنج می‌برید، به جای مصرف داروهای شیمیایی می‌توانید با بهترین و موثرترین دمنوش‌های گیاهی نفخ معده را از بین ببرید.

بسیاری از مردم برای تسکین حساسیت‌های فصلی خود به آنتی‌هیستامین‌های موجود در داروخانه روی می‌آورند. درصورتی که به راحتی می‌توان با به‌کارگیری درمان‌های طبیعی، این علائم را بهبود بخشید.

کارشناس تغذیه و رژیم درمانی گفت: حجامت، فواید زیادی برای بدن دارد اما در مواقعی و برای برخی افراد مناسب نیست و نباید انجام شود.

معاون توسعه سلامت دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت با تاکید بر رعایت توصیه‌های طب ایرانی در گرفتن روزه، روزه داری صحیح را سبب پاکسازی بدن از مواد زائد و ارتقاء سلامت دانست.

زخم معده بیماری گوارشی دردناک لایه مخاطی درون معده است که با دردهای کم و شدید لذت غذا خوردن را از فرد سلب می‌کند.

دکتر لیزا کارلیتسکی، متخصص تغذیه دانشگاه یورک می‌گوید: «هیچ نوع چای به عنوان نوشیدنی جادویی سلامتی عمل نمی‌کند، اما یکی از راه‌های بهره بردن از چای، نوشیدن یک فنجان بلافاصله بعد از غذا خوردن است. یک فنجان چای و وقت گذاشتن برای نشستن و نوشیدن آن به ذهن و بدن شما کمک می کند که آرامش داشته باشد و به بدن اجازه می‌دهد وعده غذایی که به پایان رسیده است را سر فرصت هضم کند.» او اضافه می کند که تهیه چای به شما کمک می کند از سفره و مواد غذایی دور شوید و وقت بگذارید و متوجه سیری خود شوید.

اگر درد مفاصل زندگی شما را تحت تاثیر قرار داده است، این ۶ دمنوش برای تسکین التهاب مفاصل بهترین گزینه‌های درمانی هستند.

با دارو‌های گیاهی و طبیعی می‌توان با عفونت ادراری که به دلایل مختلف رخ می‌دهد و در خانم‌ها شایع‌تر است، مبارزه کرد.

نعناع تازه دارای خواص زیادی است و اگر با لیمو مصرف شود، خواصش چندین برابر شده و اثرات شگفت آوری بر سلامت و بهبود بیماری‌ها خواهد داشت.

عسل درمانی دو حوزه مجزا دارد، حوزه خوراکی عسل و دوم حوزه موضعی عسل. در زمینه مصارف موضعی، عسل و موم می‌تواند ترمیم‌کننده بی‌رقیبی برای زخم‌ها باشد. همچنین از این ماده مفید طبیعی می‌توان به عنوان لایه بردار پوست استفاده کرد.

متخصص طب سنتی گفت: آنتی اکسیدان زیاد موجود در چای سبز باعث کاهش خطرات ابتلا به انواع سرطان، بیماری‌های قلبی و عروقی، کاهش چربی خون، چربی سوزی و جلوگیری از سکته‌های مغزی و رفع خستگی می‌شود.

یک متخصص طب سنتی گفت: یکی‌از پر مصرف‌ترین مواد غذایی در سراسر دنیا به ویژه در ایران پیاز است که آن‌را بیشتر در غذاها به عنوان چاشنی استفاده می‌کنند، خوردن پیاز فواید باورنکردنی بسیاری دارد که در طب سنتی نیز خوردن آن توصیه شده است.

توصیه‌های درمان سرفه خشک در طب سنتی صرفاً باید به‌ عنوان مکمل و پس از رعایت توصیه‌های علم پزشکی مورد استفاده قرار بگیرند.

همهٔ ما شنیده‌ایم که دم‌نوش‌های گیاهی کلاً برای سلامت جسمی و روانی مفیدند، مثلاً می‌توانند با افسردگی مقابله کنند، استرس را کاهش دهند، بی‌خوابی را برطرف کنند، با التهاب مقابله کنند و ریسک ابتلا به مشکلات قلبی و سرطان را پایین بیاورند.

مریم گلی، بوته‌ای چند ساله، کوتاه، یا شبه بوته است. ساقه خاکستری بسیار منشعب کرکدار با انشعابات متقابل دارد. در اوایل تابستان شاخه های بالاتر گل هایی آبی به ندرت صورتی یا سفید دو لبه تولید می کنند.به دنبال آن فندقه های سیاه رنگی ظاهر می شوند که درون فنجان های باز قرار دارند.

تخم کتان خواص متعددی برای سلامت افراد دارد که بهتر است آن را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

یبوست را به کمک گیاهان دارویی مانند بارهنگ می توان درمان کرد و از شر آن خلاص شد.

چای سیاه همیشه محبوب‌ترین چای بوده اما حدود یک دهه است که چای سبز به دلیل فواید آن برای سلامتی، سر و صدای زیادی به پا کرده و اکنون این سوال مطرح شده که کدامیک سالم‌تر است.

بیشتر افراد برای درمان جوش صورت از کرم‌ها و لوسیون‌های مختلفی استفاده می‌کنند. این افراد تلاش می کنند با کمک لایه بردارها و کرم‌های مرطوب کننده از شر آکنه یا جوش صورت خلاص شوند.

فارینژیتیس، التهاب گلو است که منجر به گلودرد می‌شود.

متخصص طب سنتی گفت:شستن صورت با گلاب باعث جلوگیری از چروک پوست می شود.

عضو کمیته علمی کشوری کرونا گفت: به طور نسبی واکسینه شده‌ها حتی اومیکرون بگیرند علائم آن بسیار خفیف است و کمتر در بیمارستان‌ها بستری می‌شوند.

رزماری (Rosmarinus officinalis) یک گیاه همیشه سبز کوچک از خانواده نعناع است. گیاهانی مانند اسطوخودوس، ریحان، مورد سبز و مریم گلی نیز از همین خانواده هستند.

با خوردن چای زنجبیل می توانید به کاهش قند خون خود کمک شایانی بکنید.

معده ورودی اصلی مواد به بدن است بنابراین از اهمیت بالایی برخوردار است


طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان