اخبار و مطالب پزشکی و سلامت

دوشنبه, 17 اردیبهشت 1403
دوشنبه, 17 اردیبهشت 1403
آرشیو بخش تازه های سلامت

از کمبود تغذیه مناسب گرفته تا فشار بیش از حد به خود در حین ورزش، مشخص کردن دلیل دقیق خستگی سریع در حین ورزش می تواند دشوار باشد. چه در هر هفته چند روز استراحت اضافی برنامه ریزی کنید، یا صرفاً مطمئن شوید که یک میان وعده غنی از کربوهیدرات قبل از تمرین می خورید مطمئناً در کمترین زمان متوجه بهبودی در تمرینات خود خواهید شد

گروه خونی روشی برای تشخیص نوع خون شماست. گروه‌بندی خون انجام می‌شود تا بتوانید با خیال راحت خون خود را اهدا کنید یا انتقال خون دریافت کنید. همچنین برای بررسی وجود ماده ای به نام فاکتور Rh در سطح گلبول های قرمز انجام می شود.

حتما شنیده‌اید که نور خورشید باعث تولید ویتامین D می‌شود. وقتی نور خورشید به پوست برخورد می‌کند کارخانه تولید ویتامین D در بدن فعال شده و فرمی از این ماده می‌سازد که تا 2 برابر بیشتر در جریان خون دوام می‌آورد.

ژنیکوماستی بین پسران نوجوان (13 تا 19 سال) شایع است، طوری که 65 درصد از پسران 14 ساله، ژنیکوماستی دارند. بزرگی غدد پستان در پسران نوجوان بسیار رایج است. حدود یک سوم از پسران در سن بلوغ دچار این وضعیت می شوند، ولی احتمال بروز این عارضه در بزرگسالی کمتر از یک درصد است

بوی طبیعی ادرار، خفیف و غیر قابل توجه است. ولی گاهی اوقات بوی ادرار تغییر می کند و باعث نگرانی شما در مورد وجود یک مشکل می شود.

ESR یکی از آزمایش هایی است که هنگام التهاب در بدن از حد نرمال بالاتر می‌رود. ESR با عدد 40 برای دختر شما بالاست ولی باید علت بالا بودن آن را بررسی کرد. علل احتمالی آن وجود عفونت‌ها، بیماری‌های روماتیسمی و غیره است.

ترومبوسیتوپنی معمولاً با خونریزی پوستی مخاطی ظاهر می شود، در حالی که وجود خونریزی مفصل یا بافت نرم بیشتر نشان دهنده ناهنجاری های انعقادی است.

متفورمین دارویی است که همراه با رژیم غذایی برای کاهش سطح قند خون بالا در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 استفاده می شود. متفورمین با کاهش میزان گلوکز جذب شده از روده، کاهش میزان تولید گلوکز در کبد و بهبود حساسیت به انسولین عمل می کند.

یک مورد مبتلای همزمان به سه بیماری که اخیرا منتشر شده در ایتالیا یک مرد 36 ساله است که به عنوان اولین مورد ثبت شده در جهان در تابستان امسال است که به طور همزمان مبتلا به کووید-19، آبله میمون و HIV تشخیص داده شده است.

" مصرف بی رویه زینک علاوه بر این عوارض ممکن است باعث مشکلات گوارشی شدید مانند استفراغ، اسهال و حالت تهوع شود" این بخشی از صحبت‌های دکتر "آذین خانعلی "

اتحادیه اروپا تاییدیه واکسن آبله میمونی شرکت باوارین نوردیک موسوم به ایموانکس(Imvanex) را صادر کرد.

سرفه می‌تواند از علت‌های مختلفی ناشی شود. اکثر سرفه‌ها ناشی از سرماخوردگی و آنفلوانزا می‌باشند و معمولا حداکثر یک یا دو هفته طول می‌کشند. سرفه‌های مزمن معمولا بیشتر از چهار هفته طول می‌کشند و نمایانگر یک مشکل جدی مانند آسم، آلرژی، برونشیت و یا سینوزیت همراه با ترشحات داخل حلقی می‌باشند، ولی در هر حال علت آن هرچه باشد برای خود فرد و اطرافیان بسیار کلافه کننده است.

کمبود آهن، یکی از شایع ترین مشکلاتی است که اغلب در زنان دیده می شود. آهن برای تولید گلبول های قرمز حیاتی است. گلبول های قرمز، نوعی پروتئین است که به انتقال اکسیژن در سراسر بدن کمک می کند.

رئیس اداره بیماری‌های منتقله از آب و غذای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از ابتلای ۶۲ نفر به بیماری وبا در سالجاری خبر داد و گفت: استان‌های کردستان و کرمانشاه بیشترین موارد ابتلا به این بیماری را دارند.

برخی لکه های کمرنگ در صورت کودکان به دلیل اگزمای سفید بروز می کنند. که در نتیجه خشکی روی پوست ، پوسته هایی در محل تشکیل می شود که زمانی که به بقیه پوست نور آفتاب می خورد تیره تر می شوند و آن نواحی دچار اگزمای سفید کمرنگ تر می شود.

بدن نیازهای متفاوتی دارد. مردان در مقایسه با زنان بیشتر به برخی مواد مغذی و کمتر به برخی دیگر نیاز دارند.

تمامی افراد بیش از ۴۰ سال در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ هستند و باید هر ۳سال یک بار تحت آزمایش قند خون قرار بگیرند. افراد دچار اضافه وزنی که حداقل یکی از شرایط زیر را داشته باشند نیز در معرض ابتلا به دیابت نوع ۲ هستند و انجام آزمایشات مکرر قند خون در آ ن ها باید در سنین زیر ۰ ۴سال یا با فواصل کوتاه تر (هر ۲- ۱ سال)انجام شود.

موضوع تولید واکسن های چندگانه داخلی و سپس موضوع بحث تمدید زمان انقضاء واکسن‌ها موضوعات داغ و جنجالی ماه‌ها و هفته های اخیر کشور بوده اند.

کوتاهی قد یکی از مشکلات تغذیه ای کودکان است. رشد طبیعی قد شاخص سلامت کودک است. کوتاهی قد اگرچه به تنهایی یک بیماری نیست، اما ممکن است از تظاهرات بیماری های دیگر باشد.

در این مرحله از همه گیری، شما احتمالا یک بار به کووید 19مبتلا شده اید. شاید هم دوبار، شاید حتی سه بار، در گذر زمان ویروس راه مبتلا کردن مجدد افراد را پیدا کرده است. واضح است که عفونت های مجدد با این ویروس کرونا، مانند عفونت‌های پشت سرهم سرماخوردگی عادی است. متأسفانه، این به آن معنا است که گمانه زنی های اولیه در مورد اینکه یک بار ابتلا به کووید-19 مصونیت در برابر ابتلا های آینده را ارائه می دهد، مدت هاست که بی اعتبار شده است.

در درمان سنتی روسیه، ترکیبی وجود دارد که می‌تواند درد مفاصل را تنها پس از اولین استفاده از بین ببرد. خبر بهتر اینکه تمام مواد مورد نیاز این خوراکی را می‌توان در آشپزخانه منزل پیدا کرد.

با اشاره به علائم ابتلا به سویه‌های جدید امیکرون تاکید کرد: در سویه جدید احتمال افزایش مبتلایان، بستری و مرگ و میر دور از ذهن نیست.

نوار تست قندخون، یکی از نیازهای اساسی برای کنترل قندخون افراد دیابتی است.

به دنبال شیوع گاستروانتریت یا آنفلوانزای معده در کشور که برخی پزشکان عامل اصلی آن را اسهال و دل پیچه های فراگیر این روزها می دانند، به بررسی علایم و راه های پیشگیری از این بیماری پرداختیم.

یک متخصص بیماریهای عفونی درتشریح علائم بیماری وبا گفت: برخی علائم هستند که نشانه خطر بوده و می تواند ظرف چهار تا 12 ساعت بیمار را از پا در بیاورد.

«محمدحسین فلاح مهرآبادی» معاون تحقیقات و فناوری موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی با اشاره به توقف خط تولید کرونا کووپارس این مؤسسه اظهار کرد: دلیل این کار نیز این بود که واکسن کرونا در کشور بازار ندارد. کالایی هم که بازار نداشته باشد خط تولید آن تعطیل می‌شود.

با گرم‌تر شدن هوا، حشرات ریز و درشتی چون سوسک، پشه و مگس در طبیعت و همچنین خانه‌ها بیشتر مشاهده می‌شوند. افراد هم برای راحت شدن از شر این حشرات و نیز حفظ بهداشت، با انواع حشره‌کش‌ها به جنگشان می‌روند. نکته مهم آن است که بیشتر مواقع به دلیل ناآگاهی و رعایت نکردن موارد ایمنی با استفاده غیراصولی از حشره‌کش‌ها، بیشتر به خودمان آسیب می‌زنیم تا حشرات.

تأثیر شیمیایی موادمخدر مختلف در بدن مشابه نیستند و نحوه استعمال، نقش مهمی در طول مدت اثرگذاری موادمخدر در بدن ایفا می‌کند.آمفتامین ها: 1-3 روز در ادرار و حدود 12 ساعت در خون. باربیتورات ها: 2-4 روز در ادرار و 1-2 روز در خون. بنزودیازپین ها: 3-6 هفته در ادرار و 2-3 روز در خون. شاهدانه: 30-7 روز در ادرار و تا 2 هفته در خون.

بسیاری از افراد مبتلا به کم خونی خطرناک نیاز به درمان و نظارت طولانی مدت دارند. این می تواند به جلوگیری از وارد شدن آسیب به سیستم های مختلف بدن کمک کند. اگر فکر می کنید ممکن است علائم کم خونی خطرناک را داشته باشید، با پزشک خود صحبت کنید. هرچه زودتر تشخیص داده شود و درمان و نظارت را شروع کنید، نتیجه بهتری برای جلوگیری از هرگونه مشکل آینده خواهید داشت.

جهان در تلاطم عجیبی است، پس از ماه ها تجربه کابوس کرونا حالا به نظر می رسد همه گیری در حال پایان است. اما ایا واقعا این گونه است؟ بسیاری از کشورها قوانین سخت گیرانه و محدودیت ها را لغو می کنند اما در نقطه مقابل برخی کشورها به دوره رعایت ها و سختگیری ها برمی گردند، واقعیت این است که نمی توان هیچ تصور دقیق و کاملی از آینده داشت.


طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان