اخبار و مطالب پزشکی و سلامت

دوشنبه, 17 اردیبهشت 1403
دوشنبه, 17 اردیبهشت 1403
آرشیو بخش تغذیه

سالمندی دوره‌ای نسبتا طولانی است که ممکن است فرد را با ضعف و تحلیل بدنی در زندگی مواجه کند، اما نمی‌توان این پدیده فیزیولوژی را یک بیماری قلمداد کرد.

مطالعات نشان می‌دهد افرادی که اغلب نوشیدنی‌های گرم می‌نوشند، ۲.۸ برابر بیشتر نسبت به افرادی که نوشیدنی‌های گرم مصرف نمی‌کنند، در معرض خطر ابتلا به سرطان مری هستند.

برک می گوید: در این مطالعه داوطلبانی که یک تخته شکلات تلخ 70 درصد مصرف کرده بودند، پس از 30 دقیقه افزایش عظیمی را در فرکانس گاما در نواحی مهمی ای از مغز (قسمت پشتی و سمت راست مغز) نشان دادند. افزایش امواج مغزی فرکانس گاما به مدت چندین ساعت باقی می ماند.

فریز کردن مواد غذایی شرایط خاصی دارد که اگر رعایت نشوند، روی ارزش غذایی آنها تاثیر منفی می‌گذارد.

اگر شما با مشکل افزایش کلسترول خون مواجه باشید بدون شک دنبال خوردنی‌ها و نوشیدنی‌هایی می‌گردید که برای مقابله با چربی خونتان مناسب باشد. در این مطلب نوشیدنی های کاهش دهنده ی کلسترول بد را به شما معرفی می کنیم.

بر اساس گزارشی که در مجله کشاورزی و شیمی مواد غذایی منتشر شد، هویج زمانی که آب پز یا بخارپز می شود نسبت به زمانی که خام خورده شود، آنتی اکسیدان بیشتری دارد. در واقع، محققان دریافتند که جوشاندن هویج تا زمانی که نرم شود، غلظت کاروتنوئیدها را 14 درصد افزایش می دهد

جگر منبع بسیار خوبی از آهن و ویتامین B12 است که در ترکیب با یکدیگر کار می کنند تا سلول های خونی شما بازده بالاتری داشته باشند.

کلسترول بد می‌تواند شریان‌ها را مسدود کند و منجر به بیماری‌های قلبی عروقی شود؛ نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که خوردن جو دوسر، سطح کلسترول بد را در بدن کاهش می‌دهد.

کمبود آهن، یکی از شایع ترین مشکلاتی است که اغلب در زنان دیده می شود. آهن برای تولید گلبول های قرمز حیاتی است. گلبول های قرمز، نوعی پروتئین است که به انتقال اکسیژن در سراسر بدن کمک می کند.

فدراسیون جهانی چاقی انگ وزن را اینگونه تعریف می‌کند: «اقدامات و ایدئولوژی‌های تبعیض آمیز علیه افراد به دلیل وزن و جثه آنها».

در روزهای گرم تابستان توصیه می‌شود حتما نوشیدن روزانه ۱/۵ تا ۲ لیتر آب موردتوجه باشد. البته برای نوشیدن آب نباید منتظر احساس تشنگی بود، زیرا این حالت بیانگر کاهش رطوبت بدن است. همچنین کاهش آب بدن حالت فقط با احساس تشنگی همراه نیست و بسیاری مشکلات دیگر نیز می‌تواند ناشی از مصرف ناکافی آب و مایعات باشد.

آژانس ملی امنیت سلامت در فرانسه (ANSES) به تازگی نتیجه یک تحقیق علمی را منتشر کرده که ارتباط بین نیترات های موجود در انواع سوسیس ها و کالباس ها با سرطان روده را تایید می کند.

به گزارش شماری از نشریات و سایت‌های تغذیه؛ مخلوط یا ترکیب کردن غذاهایی مانند گوشت با پنیر یا برخی از میوه‌ها با ماست عملی رایج در آشپزی است.

تحقیقات نشان می‌دهد با شستن گوشت قرمز یا مرغ در آب، باکتری‌ها تا حدود یک‌ متر در فضای محیطی پخش می‌شوند و روی میز، دیگر غذاها، حوله‌ها و حتی خود شما می‌نشینند.

استفاده صحیح و مناسب از تن ماهی در رژیم غذایی می‌تواند مزیت‌های مختلفی هم داشته باشد. در ادامه این مطلب با جنبه‌های مثبت و منفی استفاده از تن ماهی آشنا خواهیم شد.

پوست انار معمولاً دور ریخته می شود و تصور می شود که غیرقابل خوردن است، اما به طور منظم برای فواید مختلف سلامتی و زیبایی در طب سنتی مورد استفاده قرار می گیرد.پس از جدا کردن پوست از میوه، می توان آن را خشک کرد و به صورت پودر ریز درآورد تا در آب داغ خیسانده شود و به عنوان چای مصرف شود یا با آب مخلوط شود تا خمیری به دست آید که می تواند به صورت موضعی استفاده شود.

متخصص طب سنتی با بیان اینکه:« طبق نظر حکما از ترکیب کیفیات چهارگانه یعنی گرمی، سردی،خشکی و تری، همه افراد در 9 طبقه مزاجی قرار می گیرند.» تاکید کرد:«هر فرد اگر در اعتدال مزاج خود باشد فرد سالمی تلقی می شود پس هیچ مزاجی بر مزاج دیگر ارجحیتی ندارد.»

مکمل های سیر مانند داروهای ضد فشار خون استاندارد خط اول در کاهش فشار خون در بیماران مبتلا به فشار خون موثر است. سیر کیولیک همچنین با کاهش سفتی شریان، افزایش سطح کلسترول و چسبندگی خون در بهبود سلامت قلب و عروق نویدبخش است.

برخی از شرایط مانند میگرن یا ترک کافئین می تواند باعث سردرد ضربان دار شود. نوشیدن بیش از حد الکل نیز می تواند باعث ایجاد این بیماری شود.

نتایج تحقیقات نشان می‌دهد، مصرف بیشتر فلاونوئیدها، ترکیب میکروبیوتای روده را بهبود می‌بخشند و فشار خون را کاهش می‌دهند.

چاقی و اضافه وزن مشکل بیش از ۶۰ درصد مردم کشورمان است؛ مشکلی که با راهکار مختلفی نظیر رژیم لاغری می‌توان به جنگ آن برویم. در میان رژیم‌های لاغری که وجود دارد، خیلی‌ها به رژیم آب درمانی علاقه‌مند هستند و تصور می‌کنند این روش می‌تواند مشکل چاقی و اضافه‌ وزن‌شان را برطرف کند. قطعاً در اطراف شما افراد زیادی وجود دارند که در حال رژیم گرفتن هستند یا تمایل دارند، رژیم مشخصی را انتخاب و از آن پیروی کنند.

لیمو و عسل به دلیل خواص دارویی خود شناخته شده اند. محتوای ویتامین C لیمو به بهبود ایمنی کمک می کند و عسل تغذیه می کند. ترکیب این مواد در کاهش تب بسیار موثر است.

متاسفانه مسمومیت غذایی بسیار رایج است. در این مطلب به شما می گوییم بعد از پایان علائم مسمومیت غذایی چه بخورید.

متخصص تغذیه روس سه ویتامین اصلی برای کاهش وزن را نام برد.

تابستان با روزهای طولانی و گرمای طاقت فرسای خود از راه رسیده است؛همان روزهایی که جرعه آبی خنک یا نوشیدنی گوارا آرزوی هر فرد گرمازده‌ای است.

مربای میوه یکی از پرطرفدارترین مواد غذایی برای وعده صبحانه و عصرانه است و متخصصان می‌گویند مصرف آن می‌تواند به تقویت سلامت بدن کمک کند.

حرکات روزانه روده باید عاری از علائمی مانند اسهال، یبوست و مدفوع شل باشد. سایر علائم روده سالم شامل عاری بودن از علائم رکتوم مانند هموروئید و علائم شکمی مانند گاز، نفخ و درد شکم است.

شیر را با میوه ها مخلوط نکنید ما اغلب نگران ترکیب چیزی سالم با یک لیوان شیر هستیم، اما احتیاط کنید و از مصرف این چند ماده غذایی با شیر خودداری کنید.

به مناسبت اول ژوئن روز جهانی شیر به اهمیت این ماده غذایی و بررسی فواید آن پرداختیم

مشغله‌های روزمره ممکن است افراد را از اهمیت نوشیدن آب غافل کند. به همین دلیل یادآوری نقش حیاتی آب بر عملکرد اکثر اعضای بدن و تاثیری که کاهش حتی دو درصد آب بر بدن می‌گذارد، اهمیت زیادی دارد.


طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان