اخبار و مطالب پزشکی و سلامت

یکشنبه, 30 اردیبهشت 1403
یکشنبه, 30 اردیبهشت 1403

برخی افراد به طور ذاتی درون گرا بوده و برخی افراد برون گرا هستند. هر یک از این دسته های شخصیتی دارای ویژگی های خاص خود بوده و در این میان پرسشی مطرح می شود که آیا درون گرا بودن بد است و یک ضعف محسوب می شود؟

به گزارش گیلان سلامت ،هم برونگرا ها و هم درونگرا ها برای تجدید قوا و بازیابی خود به تنهایی نیاز دارند ولی  افراد درونگرا ترجیح می دهند زمان بیشتری برای تنهایی داشته باشند. مطالعات انجام شده توسط محققان نشان می دهد که تمایل به تنها بودن لزوماً علامت خطر برای افسردگی یا انزوا نیست. در واقع انتخاب تنهایی می تواند نشانه پذیرش خود و رشد شخصی باشد. روان شناسان در این رابطه می گویند:‌ دوره های تنهایی می تواند تجدید روحی، تفکر انتقادی به خود و حتی فرصتی برای بیان خلاق باشد. 

پروفسور مارگاریتا آزمیتیا، از پژوهشگران این تیم تحقیقاتی درباره موضوع فوق گفت: در باور عمومی، تنهایی با بازخورد بد زیادی روبه ‌رو شده است، این امر به‌ ویژه برای نوجوانان نمود زیادی داشته و نوجوانان درون گرا  به عنوان افراد ناسازگار اجتماعی یا تنها شناخته می ‌شوند. محققان در این رابطه می گویند: گاهی اوقات تنهایی خوب است. از نظر رشدی، یادگیری تنها بودن یک مهارت است و می‌ تواند ترمیم‌ کننده مشکلات روحی باشد. 
پروفسور آزمیتیا  در این باره می گوید که میل به  تنها بودن لزوماً به خاطر خجالتی بودن یا داشتن مشکل با جامعه نیست. متاسفانه نوجوانانی که میل به تنهایی دارند با عناوینی چون منزوی و مشکل دار برچسب زده می شوند. این مساله برای والدین بسیار مهم است که ویژگی های اخلاقی فرزند خود را شناخته و بدانند آن ها  چه زمانی باید تنها و چه زمانی باید با دیگران باشند.

طی این مطالعات، محققان شرایط روحی و رفتاری ۹۷۹ جوان و نوجوان را مورد بررسی قرار دادند. نتایج به دست آمده نشان داد کسانی بیشتر میل به تنهایی داشتند زیرا احساس می ‌کردند طرد شده ‌اند بیشتر در معرض خطر افسردگی و اضطراب هستند. با این حال، کسانی که به دلایل مثبت به دنبال خلوت بودند، با هیچ یک از این خطرات مواجه نشدند.

دکتر ویرجینیا توماس (Virginia Thomas) ، سرپرست این مطالعه، درباره موضوع فوق گفت: این نتایج آگاهی ما را در این رابطه افزایش می دهد که تنها بودن می تواند ترمیم کننده مشکلات روحی بوده و یک رفتار مثبت تلقی شود.

حال این سوال مطرح می شود که چگونه تنها باشیم بدون اینکه احساس کنیم در حال از دست دادن فرصت هستیم؟ برای بسیاری از مردم، تنهایی مانند استفاده از عضلاتی است که هرگز از آن استفاده نکرده ‌اند. برای موفقیت در داشتن تنهایی مثبت و سالم شما باید زمان تنها بودن خود را توسعه داده، آن را منعطف کنید و یاد بگیرید که از این زمان به نفع خود استفاده کنید. در خاتمه باید به خاطر داشته باشید که همه افراد به زمانی برای به تنهایی نیاز دارند.

شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در مجله تخصصی Adolescence منتشر شده است.

منبع: بهداشت نیوز


طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان