اخبار و مطالب پزشکی و سلامت

یکشنبه, 30 اردیبهشت 1403
یکشنبه, 30 اردیبهشت 1403

ویروس پاپیلومای انسانی مهم ترین عامل ابتلا به سرطان دهانه رحم است.

به گزارش اختصاصی خبرنگار گیلان سلامت، ویروس پاپیلومای انسانی مهم ترین عامل ابتلا به سرطان دهانه رحم، ولو و واژن در خانم ها؛ سرطان آلت تناسلی در آقایان و سرطان های حنجره، دهان، حلق، زبان، لوزه ها و مقعد در هر دو جنس است که در مصاحبه با دکتر مهسا خصوصی ثانی، متخصص و جراح زنان و زایمان، به بررسی راه های پیشگیری آن می‌پردازیم.

خصوصی ثانی در این باره گفت: بهترین راه پیشگیری تزریق واکسن HPV در سنین پایین، عدم مصرف دخانیات، داشتن رابطه جنسی امن و سالم، معاینات منظم دوره ای و انجام آزمایشات پاپ اسمیر است. 

وی در توضیح واکسن گارداسیل افزود: واکسن چهارگانه با نام تجاری گارداسیل به بازار عرضه شده است که علیه ژنوتیپ های ۶،١١،١۶،١٨ عمل می کند. این واکسن قدرت پیشگیری ٧٠ درصد برای سرطان سرویکس در زنانی که قبلا به این ویروس مبتلا نشده اند و همچنین قدرت پیشگیری تا ٩٠ درصد برای زگیل تناسلی را دارد.
خصوصی ثانی در ادامه اشاره کرد: واکسن گارداسیل در مقابل انواع ۶،١١،١۶،١٨ ویروس پاپیلومای انسانی که عامل زگیل تناسلی و متعاقبا سرطان ها مخصوصا سرطان دهانه رحم در خانم هاست، محافظت ایجاد می کند.
وی درباره سن تزریق واکسن گفت: ٩-٢۶ سال و قبل از شروع رابطه جنسی بیش ترین تأثیر را دارد اما برخی منابع عنوان می کنند که تا ۴۵ سال و حتی در صورت رابطه جنسی همچنان مؤثر است.

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان