اخبار و مطالب پزشکی و سلامت

دوشنبه, 17 اردیبهشت 1403
دوشنبه, 17 اردیبهشت 1403

 اندومتریوز یک بیماری مزمن دردناک است که در آن بافت داخلی رحم به شکل غیرطبیعی در خارج از حفره ی رحمی رشد میکند و باعث چسبندگی و التهاب میشود.

به گزارش گیلان سلامت، شایعترین محل ایجاد اندومتریوز احشای لگنی و صفاقی مثل تخمدانها است. این بیماری مزمن به طور عمده در سنین باروری و در بین زنان جوان دیده میشود که در مصاحبه با یلدا دنیایی مبرز کارشناس ارشد آموزش مامایی و مربی بالین دانشگاه علوم پزشکی گیلان، به بررسی آن می‌پردازیم.

دنیایی گفت: علت اصلی این بیماری شناخته شده نیست اما یک فرضیه‌ی  احتمالی درمورد این بیماری آن است که در هر سیکل قاعدگی همزمان با خروج خون از واژن، مقداری خون از طریق لوله های رحمی به حفره ی لگنی وارد میشود و باعث بروز علائم این بیماری میشود.

این کارشناس ارشد آموزش مامایی درباره علائم و نشانه های بیماری افزود: این بیماری مزمن با علائم و نشانه‌هایی مثل قاعدگی دردناک و مقاوم به درمان های معمول، ارتباط جنسی دردناک، دفع ادرار و مدفوع توام با درد، درد مزمن لگن، ناباروری، تهوع، نفخ شکم، خستگی، افسردگی و اضطراب همراه است و کیفیت زندگی زنان را تحت شعاع قرار میدهد. درد مزمن و کاهش کیفیت زندگی یک عامل بازدارنده برای حضور زنان در محل کار، مدرسه و دانشگاه است و برای جوامع مختلف با پیامدهای منفی اقتصادی و اجتماعی همراه است.

وی درباره عوامل خطر بیماری اندومتریوز خاطر نشان کرد: سابقه‌ی  خانوادگی بیماری اندومتریوز در بستگان درجه‌ی  اول، قاعدگی زودهنگام، یائسگی دیرهنگام، خون ریزی قاعدگی با حجم زیاد، خون ریزی قاعدگی طولانیتر از 7 روز، فواصل کوتاه بین قاعدگیها، شاخص توده‌ی بدنی پایین و رژیم غذایی غنی از گوشت و چربی به عنوان عوامل خطر این بیماری شناخته شده‌اند  که در این بین، سابقه‌ی  خانوادگی از همه مهمتر است.

دنیایی درباره راه های تشخیص و درمان این بیماری گفت: این بیماری از طریق روشهای تصویربرداری (مثل سونوگرافی، CT اسکن و MRI) و لاپاراسکوپی به همراه نمونه برداری از ضایعات آندومتریوزی قابل تشخیص است و تاکنون برای این بیماری راهکاردرمانی قطعی شناخته نشده است و رویکردهای درمانی دارویی و جراحی موجود به طور عمده مبتنی بر کنترل و مدیریت این بیماری هستند.

وی درباره راه های پیشگیری از اندومتریوز توصیه کرد: تاکنون راهکار مشخصی در پیشگیری از این بیماری شناخته نشده است اما تشخیص زودهنگام این بیماری و مدیریت علائم و نشانه‌های  آن میتواند تا حدود زیادی پیامدهای منفی ناشی از کاهش کیفیت زندگی زنان مبتلا به این بیماری را کاهش دهد.


طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان