اخبار و مطالب پزشکی و سلامت

دوشنبه, 17 اردیبهشت 1403
دوشنبه, 17 اردیبهشت 1403

ویروس پاپیلوم انسانی یا زگیل تناسلی یکی از شایع ترین بیماری های مقاربت جنسی است.

به گزارش اختصاصی خبرنگار گیلان سلامت، HPV یا ویروس پاپیلومای انسانی یک عامل عفونی ویروسی است که سبب ضایعات پایدار به شکل زگیل یا ضایعات پوستی در نواحی مختلف بدن از جمله ناحیه تناسلی می شود که در مصاحبه با دکتر مهسا خصوصی ثانی، متخصص و جراح زنان و زایمان، به بررسی آن می‌پردازیم.

خصوصی ثانی در این باره گفت: زگیل تناسلی باعث افزایش احتمال بدخیمی های تناسلی در آقایان و خانم ها مانند بدخیمی دهانه رحم(سرویکس)، واژن، مقعد، حنجره، حلق و دهان می شود.

وی در پاسخ به این سوال که چه کسانی در معرض این ویروس هستند افزود: کسانی که شروع اولین رابطه جنسی شان در سنین پایین است، افرادی که سیگار مصرف می‌کنند، وجود ضعف در سیستم ایمنی بدن فرد، روابط جنسی با افراد مختلف از عوامل ابتلا به این ویروس است.

خصوصی ثانی اشاره کرد: ابتلا به اچ پی وی معمولا نشانه ای ندارد اما اگر بصورت زگیل تناسلی روی پوست بوجود آید شاهد نشانه های ویروس خواهیم بود. این نشانه ها مانند برآمدگی هایی در ناحیه تناسلی بصورت کوچک، بزرگ، تخت و یا شبیه به گل کلم ایجاد می‌شود.

وی افزود: در صورت عدم درمان امکان بزرگ تر و بیشتر شدن ضایعات وجود دارد و گاهی ضایعات فقط در داخل و روی دهانه رحم ایجاد میشوند و قابل دیدن نیستند و فقط با معاینه توسط پزشک قابل رویت هستند.

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان