شنبه, 06 مرداد 1403

عسل با داشتن خواص متنوع و شگفت انگیز خود جز مواد غذایی بسیار باارزش و مفید برای حفظ سلامتی و به عقیده بسیاری دارای خاصیت جوان سازی می باشد.

گیلان سلامت گزارش می‌دهد: عسل جز مواد غذایی بسیار با ارزش و به نسب گران قیمت است که باید بتوان نوع مرغوب آن را از نوع تقلبی تشخیص داد.

در مصاحبه با دکتر فائزه سالک رزیدنت تخصص مواد غذایی به بررسی ویژگی های تشخیصی عسل مرغوب و اصل می پردازیم.

سالک در ابتدا در مورد میزان رطوبت عسل گفت: برخی افراد میزان رطوبت عسل را به وسیله برگرداندن شیشه عسل و سرعت بالا و پایین رفتن حباب شیشه عسل و برخی به وسیله میزان کش آمدن این ماده اندازه گیری می کنند اما باید توجه داشت که این روش ها دقیق و مطمعن نیستند.

وی در مورد میزان تخمیر عسل در زمستان گفت: عسل در زمستان و دمای زیر ۱۱ درجه تخمیر نمی شود. البته نگهداری در دمای ۳۸ درجه نیز می تواند از تخمیر جلوگیری کند ولی در دراز مدت کیفیت آن را کاهش می دهد؛ زیرا حرارت کیفیت عسل را از بین می برد.
رزیدنت مواد غذایی در مورد مزه کردن عسل به عنوان یکی از روش های تشخیص عسل مرغوب گفت: عسل طبیعی علاوه بر شیرینی خاص دارای مزه و طعم ویژه ای است که فقط در عسل وجود دارد و عسل های مصنوعی فاقد این نوع مزه می باشند.
حتی برخی افراد با مصرف زیاد عسل نوع گیاه مورد استفاده زنبور را تشخیص می دهند. چون هر گیاه مزه خاصی دارد.

وی در ادامه افزود: باید توجه داشت که عسل مصنوعی بیش تر مزه شیرینی شکر می دهد تا مزه خالص عسل.
همچنین اگر درپوش عسل مدتی بسته باشد هنگام باز کردن حتما بو و رایحه قوی و مطبوع عسل طبیعی را می توان استشمام نمود.
سالک ادامه داد: اگر عسل را داخل لیوان محتوی آب بریزیم؛ چنانچه به صورت عمودی وارد لیوان پر از آب شده و ته آن جمع شود و به سرعت حل نگردد عسل مطلوبی است ولی اگر هنگام ریختن در آب حل شود عسل خلوص کمتر و رطوبت بالاتری دارد.
وی در پایان گفت: با این وجود هر یک از روش های فوق به تنهایی نمی تواند خالص بودن یا تقلبی بودن عسل را ثابت کند.

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان