اخبار و مطالب پزشکی و سلامت

دوشنبه, 27 فروردین 1403
دوشنبه, 27 فروردین 1403
گیلان سلامت گزارش می دهد:

چاقی در کمین است

۱۴۰۰/۰۶/۲۰ ۲۱:۰۵ چاپ

زنگ خطر چاقی، به سبب شیوع ویروس کرونا بیش از پیش به صدا درآمده است.

به گزارش اختصاصی خبرنگار گیلان سلامت، کرونا زنگ خطر چاقی را بیش از پیش به صدا در آورده است و به دنبال شیوع این ویروس، فعالیت فیزیکی اکثر مردم و به‌ویژه کودکان کمتر شده و نبود تحرک آنچنانی، خطراتی از جمله چاقی را به دنبال دارد.

در مصاحبه این هفته با فاطمه جهان آبادی، رژیم درمانگر و مشاور تغذیه، چاقی و راه های پیشگیری از آن مورد بررسی قرار گرفت.
جهان آبادی در تعریف چاقی گفت: چاقی وقتی اتفاق می افتد که تجمع چربی در بدن یک فرد بیشتر از حد معمول شود و سلامت جسمی و بدنی فرد در پی آن در خطر باشد.


وی اظهار کرد: بیماری های مختلفی می توانند باعث چاقی و اضافه وزن در افراد شوند؛ مثل: هیپوتیروئیدیسم(کم کاری تیروئید)، سندروم تخمدان پلی کیستیک ،افسردگی و سندروم کوشینگ(هایپرکورتیزولیسم) و مصرف بعضی از داروها


جهان آبادی گفت: از نظر علمی به فردی چاق می گویند که BMI یا شاخص توده بدنی(نسبت وزن به مجذور قد) شخص مساوی یا بالاتر از 30 باشد و همچنین فردی که BMI یا شاخص توده بدنی آن بین 25 تا 30 باشد دارای اضافه وزن است.


وی اشاره کرد: آگاهانه غذا خوردن، راهی است که باعث می شود دچار معضل چاقی نشویم و همچنین چاقی فقط زمینه ارثی ندارد و سبک زندگی و تغذیه افراد می توانند نقش پر رنگی در این زمینه ایفا کنند.


جهان آبادی ادامه داد: طبق مطالعات محققان، خواب بیش از اندازه می تواند باعث اضافه وزن و چاقی شود و سه عامل(دیر خوابیدن، کم خوابیدن و داشتن خواب بی کیفیت) می توانند باعث اختلال و افزایش وزن و در نتیجه چاقی در افراد مختلف شوند.


وی یادآور شد: کسانی که دارای اضافه وزن و چاقی هستند بیشتر از سایرین در معرض ابتلاء به عوارض استخوانی از جمله کمردرد، زانوها و آرنج‌ها قرار دارند و باید فعالیت‌های مناسب داشته باشند.


جهان آبادی ضمن هشدار به افرادی که اضافه وزن دارند و یا دچار چاقی هستند، تصریح کرد: در شرایط شیوع ویروس کرونا نیز می‌توان برای سلامتی ورزش کرد و اگر مکانی در فضای بیرون نیست به راحتی می‌شود در خانه این کار را انجام داد.


وی در پاسخ به پرسشی که در ایام کرونا برای دوری از اضافه وزن، چه پیشنهادی دارد، گفت: باید در ایام قرنطینه خانگی نیز ورزش را از یاد نبریم و در کنار تغذیه مناسب، حداقل نیم ساعت ورزش داشته باشیم.

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان