چهارشنبه, 13 تیر 1403
گیلان سلامت گزارش می دهد:

سیر تا پیاز تخم مرغ از زبان دکتر سالک

۱۴۰۰/۰۴/۲۶ ۱۳:۰۲ چاپ

بررسی اجمالی تخم مرغ خوراکی در مصاحبه امروز با خانم دکتر سالک، رزیدنت بهداشت موادغذایی دانشگاه آزاد تبریز، انجام گردید.

به گزارش اختصاصی گیلان سلامت، تخم مرغ منبع بسیار مناسب برای تأمین امگا٣، ید، فسفر و سایر مواد مفید برای بدن انسان می باشد. این ماده به علت دارا بودن ارزش غذایی بالا، ارزان و در دسترس بودن، در سبد غذایی خانواده ها نقش مهمی را ایفا می‌کند. 

در مصاحبه امروز از دکتر فائزه سالک خواستیم ابتدا کمی در مورد تخم مرغ و فواید آن برای ما صحبت کنند.
وی گفت: تخم مرغ منبع خوبی از پروتئین، ویتامین و املاح ضروری است و می‌توان از آن به عنوان یک ماده غذایی مهم و کامل در برنامه غذایی استفاده نمود. یک تخم مرغ متوسط حدود ٧۶ کیلوکالری انرژی دارد و مصرف روزانه یک عدد تخم مرغ، ٣ درصد انرژی مورد نیاز یک مرد بالغ و ۴ درصد انرژی مورد نیاز یک زن بالغ را تأمین می کند.
سالک ادامه داد: پروتئین تخم مرغ دارای تمامی اسیدآمینه های ضروری برای سلامت بدن است، پس مصرف آن با سایر مواد غذایی که از نظر پروتئینی متغیر هستند مانند برنج، نان و غلات باعث تکمیل ارزش غذایی آن ها می گردد.
وی همچنین افزود: تخم مرغ می تواند منبع اکثر ویتامین های مورد نیاز بدن انسان به جز ویتامین C باشد. این ماده شامل تمامی املاح مفید به خصوص روی است که باعث بلوغ در رشد بهتر کودکان می‌شود.

چگونه تخم مرغ سالم را تشخیص دهیم؟
سالک درمورد تشخیص تخم مرغ سالم از تخم مرغ تاریخ گذشته گفت:
همه ما در روز ممکن است از تخم مرغ استفاده کنیم اما اینکه تخم مرغ سالم است یا خیر اهمیت زیادی دارد زیرا استفاده از تخم مرغ فاسد باعث ایجاد مسمومیت و فساد در غذا می‌شود.
شناور کردن تخم مرغ در آب :
تخم مرغ را در داخل آبی بیاندازید که ارتفاع آب داخل ظرف دو برابر ارتفاع تخم مرغ باشد. در این صورت سه حالت برای تخم مرغ پیش می آید:
حالت اول: اگر تخم مرغ تازه باشد باید ته ظرف به صورت مایل جای گیرد.
حالت دوم: در صورتی که تخم مرغ برای ٣ هفته پیش باشد از سمت انتها کوچکش در ته ظرف قرار می‌گیرد.
حالت سوم: تخم مرغ بر روی آب شناور می‌شود که نشانه نا سالم بودن تخم مرغ است.

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان