جمعه, 15 تیر 1403

متخصص خون و سرطان بالغین با تاکید بر ضرورت جلوگیری از به تعویق افتادن درمان مبتلایان به سرطان مغز استخوان گفت: سرطان بافت مغز استخوان در بین افراد جامعه به سرطان خون معروف است.

به گزارش گیلان سلامت، عباس حاجی فتحعلی، افزود: این سرطان زمانی در فرد رخ می‌دهد که تمام فضای بافت مغز استخوان با سلول‌های سرطانی یا بلاست که سلول‌هایی جوان، فاقد عملکرد، تمایز نیافته و دارای تکثیر زیاد هستند اشغال می‌شود. در این وضعیت، فضایی برای مغز استخوان که بتواند به تولید سلول‌های نرمال خون نظیر پلاکت، گلوبول قرمز و سفید بپردازد، باقی نمی‌ماند.

وی، مرگ بیماران مبتلا به سرطان خون را در اثر عوارض ناشی از کاهش میزان تولید سلول‌های نرمال خونی عنوان کرد و گفت: این بیماران به دلیل کاهش پلاکت دچار خونریزی‌های شدید می‌شوند یا به دلیل کاهش گلبول‌های سفید خونی مرتباً به عفونت‌های خطرناک مبتلا می‌شوند که باعث مرگ این بیماران می‌شود.

رئیس بخش پیوند مغز استخوان بیمارستان آیت الله طالقانی، سرطان خون را دارای انواع متعددی ذکر کرد که دو نوع لنفویید ALL و میلوئید AML از شایع‌ترین آنها هستند.

به گفته وی، هنوز علت مشخصی برای سرطان‌های خون شناخته نشده است اما یکسری فاکتورها و عوامل مشخص شدند که در بروز و پیدایش این نوع سرطان‌ها نقش دارند که از آن جمله به رادیاسیون یا تشعشعات اتمی با دوزهای بالا، مواجهه طولانی مدت با برخی مواد شیمیایی، بعضی ویروس‌ها و برخی بیماری‌های ژنتیکی نظیر سندرم داون یا بیماری‌های زمینه‌ای اشاره کرد.

حاجی فتحعلی خاطرنشان کرد: وجود این عوامل و فاکتورها در فرد به این معنا نیست که حتماً باعث بروز این سرطان می‌شود بلکه می‌تواند در بروز بیماری مؤثر باشند.

این متخصص خون و سرطان بزرگسالان با بیان اینکه اغلب اوقات نشانه‌های بیماری غیر اختصاصی هستند گفت: بیماران گاهی به دلیل کاهش تولید پلاکت و سلول‌های خونی با مشکلاتی نظیر خونریزی از بینی یا سایر بخش‌های بدن، کبودی‌های متعدد مراجعه می‌کنند. همچنین ممکن است بیمار به دلیل کاهش تولید گلبول‌های سفید خونی مستعد ابتلاء به عفونت‌های مکرر، تب، سرماخوردگی‌های مکرر باشند.

عضو هیئت علمی دانشگاه کاهش وزن را به عنوان یک علامت اولیه مهم در این بیماری ذکر کرد و گفت: کاهش وزن بیش از ۱۰ درصد وزن بدن در کمتر از ۶ ماه یکی از علائم مهم اولیه است که در صورت مشاهده فرد حتماً به پزشک مراجعه کند.

وی تعریق به خصوص تعریق شبانه را نیز جزو علائم بسیار مهم در این سرطان برشمرد و افزود: این بیماران در هنگام خواب شبانه دچار تعریق شدید می‌شوند به نحوی که وقتی فرد از خواب بیدار می‌شود تمام رختخوابش به دلیل تعریق زیاد خیس و مرطوب شده است.

این استاد دانشگاه یادآور شد: بروز دردهای استخوانی، بی اشتهایی و نشانه‌هایی از این قبیل که به صورت ناگهانی در فرد ایجاد شده است می‌تواند زنگ خطری در فرد باشد و باید علت یابی شود.

به گفته حاجی فتحعلی برای تشخیص بیماری پزشک از روش‌های تشخیصی متعددی نظیر آزمایش خون، بیوپسی مغز استخوان و فلوسایتومتری بنا به ضرورت استفاده می‌کند.

منبع: مهر

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان