دوشنبه, 28 خرداد 1403

جلسه بررسی مشکلات دانشجویان گروه علوم پزشکی با حضور دکتر حق دوست، معاون آموزشی وزارت بهداشت، دکتر لاری، معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت و مهندس رحیمی، رییس صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت، برگزار شد.

به گزارش گیلان سلامت، مهندس بهروز رحیمی، در این جلسه ضمن ارائه گزارشی از عملکرد صندوق رفاه دانشجویان در دو سال اخیر، گفت: صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت، جامعه یا گروه هدف تقریبا 300 هزار نفری تحت عنوان دانشجویان علوم پزشکی را دربردارد و درصدد است که تسهیلات را به موقع در خدمت دانشجویان قرار دهد. در این مدت تلاش شد که از لحاظ فرهنگ سازمانی، ساختارشناسی و بازتعریف وظایف، کارها و برنامه های جدیدی برای صندوق احصا کنیم و متناسب با آن، پاسخگوی جامعه هدف نیز باشیم و در وهله اول بر ارتقای تسهیلات اعطایی به دانشجویان متمرکز شدیم.

رشد قابل توجه منابع وام های دانشجویی در سال 1400

وی افزود: برطبق اساسنامه و قانون مصوب مجلس، در ابتدا باید بر وضعیت معیشت دانشجویان مستعد و بی بضاعت تمرکز می کردیم که مهمترین بخش پرداخت تسهیلات به دانشجویان بود. در سال گذشته منابع رشد وام ها اتفاق افتاد و می توان گفت در سال 99 بیش از چند سالهای گذشته، به دانشحویان وام پرداخت شد.

مهندس رحیمی خاطرنشان کرد: طبق برنامه ریزی بودجه سال 1400، رشد قابل توجهی برای وام های دانشجویی پیش بینی شده که میزان آن متعاقبا اعلام خواهد شد. در سال گذشته نیز به 10 هزار دانشجوی دستیاری مبلغ 15 میلیون تومان وام اعطا شد. با مساعدت وزیر محترم بهداشت و همکاری معاونت توسعه و مجموعه بودجه وزارت بهداشت، قرار است جامعه هدفمان را به 20 هزار نفر برسانیم و طبق برنامه ریزی های سال جاری، برای پوشش 100 درصدی تمام دانشجویان دستیاری و دکترای تخصصی برنامه ریزی شده و منابع محقق نیز شده و ثبت نام وام های دستیاری از روزهای آتی آغاز خواهد شد.

بیمه تامین اجتماعی برای دانشجویان دستیاری

وی گفت: یکی از مباحث مهم در حوزه دانشجویان دستیاری، بیمه تامین اجتماعی بود. سایت ما برای پیش ثبت نام بیمه تامین اجتماعی باز خواهد شد تا احصای آمار کنیم از جامعه هدفمان که چه تعداد دانشجو به این بیمه نیاز دارند، چراکه یکی از مشکلات اساسی دانشجویان در بحث سنوات تحصیلی رفع خواهد شد. در بودجه 1400 نیز با کمک مجلس شورای اسلامی منابع کاملی برای بودجه بیمه تامین اجتماعی اتفاق افتاد تا این برنامه را برای دانشجویان دوره دستیاری آغاز کنیم.

تاکید بر تکمیل پروژه های نیمه کاره خوابگاه های دانشجویی

وی در ادامه ضمن تاکید بر تکمیل پروژه های نیمه کاره خوابگاه های دانشجویی با اولویت خوابگاه های متاهلی، بیان کرد: در این مدت بیشترین تعاملات را با معاونت دانشجویی داشتیم و دیدگاهمان این است که تفاوت های ساختاری با اهداف مشترک نباید فاصله ایجاد کند، معتقدیم که هر فعالیتی که در صندوق انجام می شود حتما باید خروجی آن به دانشجویان جامعه هدف ما برسد.

دغدغه مسائل رفاهی دانشجویان بین الملل

در ادامه، دکتر سیما سادات لاری، معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت نیز در این نشست، ضمن قدردانی از اقدامات مثبتی که در حوزه دانشجویی انجام شده است، گفت: حضور دکتر حق دوست در سمت معاونت آموزشی در این دوره، برای ما بسیار مغتنم بود و فرصت و افتخاری برای بنده ایجاد کرد که از تجربیات ایشان در حوز دانشجویی استفاده کنم. ایشان غیر از نگاه علمی و دقیقی که در مبحث آموزش دارند، به خروجی دانشجو و این نکته که دانشجو باید در تمام ابعاد پرورش پیدا کند، بسیار اهمیت می دهند.

وی در ادامه از تلاش برای افزایش بودجه حوزه پژوهشی و آموزشی و فرهنگی سخن گفت و افزود: یکی از دغدغه های من دانشجویان بین الملل است. دانشجویان بین الملل ظرفیت بسیار خوبی هستند. ما می توانیم برای این دانشجویان برنامه های فرهنگی خوبی را پیش بینی کنیم تا زمینه را برای جذب بیشتر این دانشجویان ایجاد کند. بنابراین قرار است که با اجرای برنامه های فرهنگی و رفاهی بهتر، تمهیدات خوبی را برای آنها فراهم کنیم. البته دانشگاه های علوم پزشکی جسته گریخته در حوزه فرهنگی و رفاهی اقداماتی را انجام می دهند، اما باید به برنامه های فرهنگی و رفاهی شان انسجام بیشتری ببخشیم. اما متاسفانه بودجه آنها به طور شفاف در دانشگاه ها در اختیار حوزه فرهنگی و دانشجویی قرار نمی گیرد. باید سرانه ای برای دانشجویان خارجی تعیین شود تا در مورد ایاب و ذهاب، غذا و مباحث فرهنگی آنها، رقم مشخصی تعلق بگیرد تا به عنوان سرانه فرهنگی دانشجویی به آن پرداخته شود.

دکتر لاری عنوان کرد: یکی دیگر از دغدغه هایم، سلامت معنوی یا کمیسیون پژوهش قرآن و سلامت است، این موضوع موضوعی فراوزارتخانه ای است و کار در این زمینه بسیار ضرورت دارد.

وی در ادامه درخصوص اجرای پروژه مسیحادم در مورد دانشجویان موفق، جمع آوری اطلاعات از اقدامات معاونت های فرهنگی دوره های قبل، استمرار وام های دانشجویان دستیاری، پیگیری بیمه تامین اجتماعی دانشجویان، تکمیل پاویون ها و خوابگاه های دانشجویی، تاکید کرد.

سعادتمندی ممکن نیست مگر با شکوفایی استعدادها

دکتر علی اکبر حق دوست نیز در این جلسه، گفت: کل وزارتخانه درواقع یک مجموعه است و برای اینکه راحتتر مدیریت شود آن را شعبه شعبه کردیم، اما این موضوع نباید ما را از هدف اصلی مان دور کند. اجزای علمی وزارتخانه یعنی معاونت آموزشی، تحقیقات و فناوری و فرهنگی و دانشجویی در واقع یکی هستند و باید به هدف مقدس شان فکر کنند. اگر هرم مازلو را با نگاه متفاوتی بنگریم، لایه اول ثروت، لایه دوم رفاه و لایه سوم سعادت است. هدف ما این است که افراد و جامعه ای سعادتمند را ایجاد کنیم. لایه ثروت، به خوراک و پوشاک و معیشت جامعه برمی گردد که وظیفه ای بر گردن همه ماست که باید در جهت آن تلاش کنیم. اما این موضوع مساوی با رفاه نیست. رفاه متفاوت از ثروت است و لایه های دیگری را باید در آن ببینیم. البته هدف ما در دانشگاه انسان سازی است. آدمی که رفاه زده است هم سعادتمند نیست. سعادت از کلمه سعید و با معنی یُمن می آید. امیدوارم خود و دانشجویانمان از اصحاب یمین باشیم و سعادتمند شویم و این موضوع باید هدف اصلی ما باشد. این سعادتمندی ممکن نیست مگر با شکوفایی استعدادها.

وی ادامه داد: شکوفایی استعدادها، شکوفایی استعدادهای فکری و معنوی را دربر می گیرد. محال است که در معاونت آموزشی به فکر شکوفا کردن استعدادهای دانشجویان باشیم بدون توجه به مسائل رفاهی آنها.

دکتر حق دوست گفت: ما باید در کاربرد واژه ها بازیگری کنیم، گاهی در کاربرد کلمات از واژه های نامناسبی استفاده می کنیم. مثلا بیمارستان کلمه مناسبی نیست. در افغانستان واژه شفاخانه را به کار می برند که واژه بهتری است. برای مثال، در موضوع خوابگاه، آیا این کلمه برای این فضا مناسب است؟ آنچه که دانشجویان در خوابگاه ها یاد می گیرند، مثال زدنی نیست. بسیاری از مفاهیم در خوابگاه ها مستحکم می شود و چنانچه این نگاه را به این فضا داشته باشیم، دیگر کلمه خوابگاه مناسب نخواهد بود.

معاون آموزشی وزارت بهداشت در ادامه تاکید کرد: در لایه های فرهنگی نقص های جدی داریم و هویت های درون دانشگاهی را باید از ریشه ارتقا بخشید و امیدوارم در مدت باقی مانده بتوانیم اقدامات بزرگی را انجام داده و به پایان برسانیم.

وی در ادامه با اشاره به صحبت های دکتر لاری درخصوص توجه به قرآن، گفت: توجه به قرآن بسیار اهمیت دارد اما قرآن را باید در عمل وارد زندگی اجتماعی مان کنیم.

ضرورت برندسازی در حوزه رفاهی

وی خطاب به مهندس رحیمی، گفت: پیشنهادی دارم جناب مهندس، شما اگر برندسازی کنید، اثر ماندگارتری خواهد داشت. چون بحث رفاه و اقدامات فرهنگی متصل به رفاهیات مادی بود نه ثروت، بنابراین اگر یک هدیه کوچک با نام حک شده صندوق رفاه به دانشجو اعطا شود، اثر ماندگاری خواهد داشت. شاید ارزش مادی آنچنانی نداشته باشد اما برندسازی یکی از روش های تغییر هویت ها و فرهنگ ها است. درحالیکه روی موضوع برندسازی دانشگاه های کم کار کردند و ما هم می توانیم بیشتر روی آن کار کنیم.

تاکید بر راه اندازی شبکه فارغ التحصیلان علوم پزشکی

وی با اشاره به بحث شبکه ارتباطی دانشجویان بعداز فارغ التحصیلی (AlumniNetwork)، گفت: این موضوع در کشور ما مورد غفلت واقع شده است، درحالیکه در کشورهای خارجی تمام فارغ التحصیلان به صورت شبکه بهم متصل شدند و با هم گفت وگو می کنند، اما فارغ التحصیلان ما واقعا "فارغ" می شوند. مثلا دانشگاه هاروارد با گرنت های بسیار سنگینی که اخذ می کند، رقمی حدود 7 درصد از درآمدش را از دانش آموختگان فارغ التحصیلش کسب می کند. بسیاری از این دانش آموختگان بعداز مدتی به جایی می رسند و اگر به آنها گفته شود که شبکه ای امن و مطمئن وجود دارد که پولشان در راه درست صرف می شود حاضرند برای مثال چند دانشجوی کم بضاعت را حمایت کنند یا مثلا چند سوییت خوابگاه متاهلی را بنا کرده و هزینه اش را پرداخت کنند. این AlumniNetwork حلقه مفقوده ای است که لازم است در کشور ما به صورت شایسته به آن پرداخته شود و کار مشترکی بین صندوق، معاونت فرهنگی و آموزشی است.

منبع: وبدا

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان