اخبار و مطالب پزشکی و سلامت

پنجشنبه, 30 فروردین 1403
پنجشنبه, 30 فروردین 1403

بیش از نیمی از ما هر روز بیش از 6 ساعت را در حالت نشسته سپری می کنیم و بزرگ شدن باسن تنها نتیجه آن نیست. نشستن می تواند تاثیرات کوتاه مدت و بلند مدتی بر سلامت و بدن داشته باشد و این فعالیت به ظاهر خوش خیم را به طور بالقوه کشنده می کند.

به گزارش گیلان سلامت ادامه مطلب را بخوانید تا بدانید نشستن تمام روز چقدر می تواند برای از سر تا نوک انگشتان پا مضر باشد.

پاهای ضعیف ناشی از نشستن طولانی مدت

در صورت عدم استفاده از پاهای خود آنها را از دست می دهید! با نشستن در تمام طول روز شما به عضلات قدرتمند پایین تنه خود دیگر وابسته نیستید تا بتواند شما را سرپا نگه دارد. این منجر به بروز آتروفی عضلانی می شود که ضعیف شدن این ماهیچه ها است. بدون عضلات ساق پا برای ایجاد ثبات در بدن در معرض آسیب قرار می گیرید.

افزایش وزن ناشی از نشستن طولانی مدت

حرکت باعث آزادسازی مولکول هایی مانند لیپوپروتئین لیپاز توسط عضلات می شود که به پردازش چربی ها و قندهای مصرفی کمک می کند. بر اساس تحقیقات هنگامی که بیشتر روز خود را در حالت نشسته می گذرانید انتشار این مولکول ها کاهش می یابد و قسمت پشتی شما بیشتر در معرض پهن شدن قرار می گیرد.

علاوه بر این، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سندرم متابولیک حتی در صورت ورزش کردن قرار می گیرید. یک منبع معتبر مطالعاتی گزارش می دهد بدون شگفتی مردانی که زمان بیشتری را در حالت نشسته نسبت به حالت معمول می گذرانند وزن بیشتری در ناحیه میانی، خطرناک ترین مکان برای ذخیره چربی اضافه می کنند.


کپل و کمر درد ناشی از نشستن طولانی مدت

ران و کمر نیز مانند ماهیچه ها و عضلات ساق پا از نشستن رنج می برند. نشستن باعث می شود خم کننده های مفصل ران کوتاه شده و وضعیت نشسته نیز می تواند به کمر آسیب برساند به ویژه اگر وضعیت بدنی بدی دارید یا از صندلی ارگونومیک استفاده نمی کنید، همچنین وضعیت بد هنگام نشستن می تواند باعث فشرده شدن دیسک های ستون فقرات، انحطاط زودرس و در نتیجه بروز درد مزمن می شود.

اضطراب و افسردگی ناشی از نشستن طولانی مدت

کمتر از برخی از اثرات جسمانی نشستن طولانی مدت، اثرات روانی آن درک شده است، بنابراین خطر افسردگی و اضطراب در افرادی که بیشتر می نشینند بیشتر است. این امر می تواند به این دلیل باشد که مزایای سلامت روانی تناسب اندام هنگامی که فرد اغلب زمان روزهای خود را در حالت نشسته به جای حرکت می گذراند وجود ندارد. البته می توان با ورزش منظم این خطرات را کاهش داد.

خطر ابتلا به سرطان ناشی از نشستن طولانی مدت

مطالعات جدید نشان می دهد نشستن طولانی مدت می تواند خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان از جمله سرطان ریه، رحم و روده بزرگ را افزایش دهد. البته دلایل این امر به طور کامل روشن و واضح نیست.

بیماری قلبی ناشی از نشستن طولانی مدت

نشستن طولانی مدت می تواند به قلب آسیب برساند و به طور بالقوه منجر به بروز بیماری های قلبی عروقی شود. نتایج یک مطالعه نشان می دهد مردانی که بیش از 23 ساعت در هفته به تماشای تلویزیون می پردازند، 64 درصد بیشتر در معرض مرگ ناشی از بیماری های قلبی عروقی قرار دارند تا مردانی که فقط 11 ساعت تلویزیون تماشا می کردند. کارشناسان می گویند افرادی که بیشتر می نشینند 147 درصد بیشتر در معرض حمله قلبی یا سکته مغزی قرار دارند.

خطر ابتلا به دیابت ناشی از نشستن طولانی مدت

افرادی که زمان بیشتری را در حالت نشسته می گذرانند، 112 درصد بیشتر در معرض ابتلا به دیابت هستند. در یک مطالعه معتبر که به بررسی اثرات تنها پنج روز استراحت در رختخواب پرداخت، محققان افزایش مقاومت نسبت به انسولین را که پیش ساز دیابت است مشاهده کردند.

رگ های واریسی ناشی از نشستن طولانی مدت

نشستن طولانی مدت می تواند باعث تجمع خون در پاها شود. این امر می تواند منجر به وریدهای واریسی یا وریدهای عنکبوتی شود که نسخه کوچکتر از وریدهای قبلی است. اگرچه به طور عمومی مضر نیستند، اما این رگ های متورم و قابل مشاهده می توانند ناخوشایند باشند. در موارد نادر حتی می توانند منجر به بروز شرایط جدی تری مانند لخته شدن خون شوند.


ترومبوز سیاهرگی عمقی (DVT)

ترومبوز سیاهرگی عمقی به عنوان نوعی لخته خون بیشتر در پاها مشاهده می شود. هنگامی که قسمتی از این لخته جدا می شود جریان خون را به سایر قسمت های بدن مانند ریه ها قطع می کند و باعث آمبولی ریه می شود. این گزینه یک فوریت پزشکی محسوب می شود که می تواند منجر به بروز عوارض عمده یا حتی مرگ شود، بنابراین نشستن طولانی مدت حتی در سفرهای طولانی می تواند باعث ترومبوز سیاهرگی عمقی شود.

سفتی شانه ها و گردن

شانه ها و گردن نیز مانند پاها، باسن و کمر نیز از نشستن طولانی مدت رنج می برند. این امر به ویژه در صورت خیره شدن به صفحه کامپیوتر و تلفن همراه طی زمان زیاد صادق است.

منبع: دکتر سلام


طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان