اخبار و مطالب پزشکی و سلامت

پنجشنبه, 30 فروردین 1403
پنجشنبه, 30 فروردین 1403

تقویت سیستم ایمنی برای عملکرد مناسب شاید هیچ گاه به این اندازه مهم نبوده است، در واقع همه گیری کرونا تاکید بر اهمیت عملکرد سیستم ایمنی بدن بود و حالا با احتمال بازگشت دوباره افزایش موارد ابتلا به دلیل سویه‌های جدید ویروس باید اهمیت بیشتری به سیستم ایمنی بدن داد.

به گزارش گیلان سلامت به عنوان یک ایمونولوژیست و پزشک، بیماران اغلب از من می پرسند که چگونه می توانند سلامت سیستم ایمنی خود را اندازه بسنجند. من هم به آنها می گویم که سیستم ایمنی بدن ما یک سیستم جاری و غیرثابت است و هیچ اندام مشخصی ندارد که بتوان آن را کاملاً از بقیه اندام و دستگاه های بدن جدا کرد. شما نمی توانید سیستم ایمنی تان را با اشعه ایکس اسکن کنید، یا آن را بیوپسی کنید، یا با یک آزمایش خون قدرت یا ضعف دقیق آن را تعیین کنید.

اما چهار علامت هشدار دهنده اصلی وجود دارد که می تواند نشان دهد که آیا سیستم ایمنی ضعیفی دارید و باید برای تقویت آن کارهایی انجام دهید. نشانه های اینکه سیستم ایمنی ضعیفی دارید عبارتند از:

زیاد بیمار می شوید و بهبودی‌تان بیش از حد معمول طول می کشد

اگر در طول سال دو یا سه سرماخوردگی با عطسه و آب ریزش بینی را تجربه می‌کنید، نگران نباشید. اکثر مردم در عرض یک هفته پس از سرماخوردگی به حالت عادی باز می گردند. اما اگر دائماً با علائمی که هفته‌ها طول می‌کشد سرما می‌خورید، یا حتی زیاد دچار مسمومیت غذایی می‌شوید، ممکن است این موارد به دلیل واکنش ضعیف سیستم ایمنی شما باشد. سیستم ایمنی ذاتی شما شامل موانعی است که مانع از ورود مواد مضر و میکروب ها به بدن شما می شود. سیستم ایمنی اولین خط دفاع شما در برابر خطرات و بیماری‌ها است. اجزای آن عبارتند از:

رفلکس سرفه، که به ما کمک می کند چیزهایی را که ممکن است بدنمان را تحریک یا مبتلا به عفونت کند دفع کنیم.

تولید مخاط که باکتری ها و ذرات کوچک را به دام می اندازد و به دفع آنها از بدن کمک می کند.

ترشح اسید معده، که به کشتن میکروب هایی که از طریق غذا و آب وارد بدن می شوند، کمک می کند.

استرس دائمی دارید

انواع خاصی از استرس می تواند برای سلامت سیستم ایمنی و سلامت کلی ما مفید باشد. برای مثال، یک عامل استرس‌زای حاد کوتاه‌مدت طراحی شده تا به بدن شما کمک کند مکانیسم‌های محافظتی خود را در یک لحظه شارژ کند. به همین دلیل، استرس حاد در کوتاه مدت به تقویت سیستم ایمنی شما کمک می کند.

در سوی دیگر طیف اما استرس مزمن می‌تواند خبر بدی باشد که باعث اختلال در تنظیم سیستم ایمنی و سرکوب سیستم ایمنی بدن شود و منجر به افزایش عفونت‌ها و بهبود ضعیف بیماری‌ها شود.

مطالعات نشان می دهد که دوره های مکرر استرس باعث تشدید بیماری های خودایمنی نظیر آرتریت روماتوئید و کولیت اولسراتیو می‌شود و می‌تواند باعث تشدید واکنش‌های آلرژیک مانند اگزما و آسم شود.

اغلب دچار تبخال می شوید یا در سنین جوانی به زونا مبتلا می شوید

ویروس هایی که باعث تبخال و زونا می شوند هر دو از خانواده ویروس های تبخال هستند. به محض اینکه اولین بار به ویروس هرپس مبتلا شدید، ویروس در بدن به حالت خفته در می آید. زمانی که تحت استرس قرار بگیرید یا ایمنی سلولی شما ضعیف شود، ویروس می تواند تکثیر شده و دوباره فعال شود. مشاهده فعال شدن مجدد تبخال یا  ابتلای به زونای مکرر می تواند نشانه این باشد که سیستم ایمنی بدن شما نیاز به تقویت دارد.

داروهایی مصرف می کنید که پاسخ ایمنی شما را ضعیف می کنند.

متأسفانه، بسیاری از داروهای مهمی که در شیمی‌درمانی سرطان استفاده می‌شوند – و نیز داروهای جلوگیری از رد پیوند عضو و درمان بیماری‌های خودایمنی - می‌توانند سرکوبگر سیستم ایمنی باشند. کورتیکواستروئیدها، یک دسته رایج از داروهای مورد استفاده برای آلرژی، آسم و سایر بیماری های التهابی نیز می توانند سرکوبگر سیستم ایمنی باشند. حتی نشان داده شده سابقه مصرف آنتی بیوتیک به تنوع میکروبیوم در روده آسیب می رساند، که می تواند مستقیماً پاسخ های ایمنی را مختل کند.

اما چگونه سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنیم

خبر خوب این است که صرف نظر از وضعیت انعطاف پذیری ایمنی خود، می توانید هر روز برای تقویت آن کارهایی انجام دهید. در اینجا چند روش موثر برای انجام این کار را به شما می‌گوییم:

سیستم ایمنی خود را به خوبی تغذیه کنید

سلول های سیستم ایمنی بدن ما به مقدار زیادی از غذاهای غنی از آنتی اکسیدان نیاز دارند – یعنی بیشتر میوه ها و سبزیجات تازه، به ویژه آنهایی که سرشار از ویتامین C و بتاکاروتن هستند.

روی مصرف روزانه سبزیجات با برگ های تیره مانند کلم پیچ، انواع توت های دارای رنگدانه عمیق مانند توت سیاه و بلوبری و سبزیجات چلیپایی غنی از فیبر مانند کلم و کلم بروکلی تمرکز کنید. روی و سلنیوم نیز حمایت کننده سیستم ایمنی هستند و در مغزها، دانه ها و برخی از گوشت ها یافت می شوند. در نهایت، چای سبز و ادویه هایی مانند زردچوبه، رزماری و میخک را به رژیم غذایی خودتان اضافه کنید

کمی آفتاب بگیرید

فقط 10 تا 15 دقیقه در روز قرار گرفتن در معرض نور آفتاب، علاوه بر بهبود خلق و خوی شما، ممکن است ویتامین D کافی را که یک ویتامین مهم حمایت کننده سیستم ایمنی است، تامین کند. برخی از داده ها نشان می دهد که ویتامین D پایین یک عامل خطر برای عملکرد ضعیف سیستم ایمنی است،که باعث بروز بیماری‌های خودایمنی و کووید می‌شود. اگر سیستم ایمنی ضعیفی دارید، بهتر است در معرض نور آفتاب باشید و با قرص های ویتامین D میزان موردنظر بدن خود را تکمیل کنید.

روی خوابیدن تمرکز کنید

کیفیت و کمیت خواب تأثیر عمده ای بر انعطاف پذیری سیستم ایمنی دارد. کم خوابی مزمن با التهاب بیشتر بدن و عفونت های مکرر همراه است. وقتی بدن در حال استراحت است، سلول‌های سیستم ایمنی می‌توانند تمام انرژی خود را روی یک حمله قوی علیه ویروس‌ها و باکتری‌ها متمرکز کنند. همچنین خواب باعث افزایش تشکیل آنتی بادی های موسوم به حافظه در برابر باکتری ها و ویروس ها می شود.

سیگار را ترک کنید

مواد شیمیایی موجود در دود سیگار حتی اگر خودتان سیگار نکشید ولی در معرض دود سیگار دیگران باشید، هم سرطان زا هستند. آسیبی که این محصولات در بافت ها ایجاد می کنند، بدن را ملتهب و در حالت ترمیم دائمی نگه می دارند. سیگار، ماری جوانا و ویپ ها همگی برای دستگاه تنفسی مضر هستند که اولین مانع ورود ویروس ها و باکتری های موجود در هوا است.

الکل ممنوع

الکل اثرات منفی بر اکثر سلول های ایمنی ما دارد. نوشیدن الکل به پوشش دستگاه گوارش و همچنین سلول های T محافظ و سلول های های سیستم گوارش آسیب می رساند.

منبع: سلامت نیوز


طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان