دوشنبه, 21 خرداد 1403

یافته های جدید پژوهشگران نشان می دهد خوشبین بودن و تفکر مثبت بر افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن تاثیر داشته و افراد دارای این ویژگی شخصیتی، معتقدند که می توانند زندگی خود را کنترل و پیشرفت کنند.

به گزارش گیلان سلامت، نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد که خوش بینی به بهبودی بازماندگان سکته مغزی کمک می کند.  بر این اساس مشخص شد بازماندگان سکته مغزی با نوع تفکر خوشبین تر، پس از سه ماه دارای سطوح کمتر التهاب و ناتوانی جسمی کمتری هستند.گفتن است که مطالعات متعددی نشان داده بود که به طور کلی، ویژگی شخصیتی خوش بینی با زندگی بسیار طولانی تر مرتبط است.

در این میان باید توجه داشت که خوش بین بودن، ویژگی است که می توان آن را تقویت کرد و این شاخصه می تواند شانس رسیدن به سن ۸۵ سالگی را تا ۷۰ درصد افزایش دهد.

پژوهشگران این مطالعه به صراحت اعلام کردند قدرت خوش‌بینی در طولانی ‌تر کردن عمر ممکن است تا حدی به اثر تقویت ‌کننده آن بر سیستم ایمنی بدن مرتبط باشد.

روانشناسان در این زمینه می گویند؛ افراد خوش بین معمولا انتظار نتایج مثبت را در آینده دارند و طبیعتا بیشتر این افراد معتقدند که می توانند زندگی خود را کنترل کرده و بهبود هایی را در شرایط خود ایجاد کنند. به این ترتیب خوش بین بودن اغلب با بهبود نتایج سلامت مرتبط است. به عنوان مثال، مطالعات پیشین نشان داده بود که  خوش بینی با سلامت بهتر قلب مرتبط بوده است.

دکتر یون جو لای (Yun-Ju Lai)، نویسنده اول این مطالعه، درباره یافته های فوق گفت: نتایج ما نشان می دهد که افراد خوش بین روند بهبود  بهتری در بیماری دارند، بنابراین تقویت روحیه ممکن است راهی ایده آل برای بهبود سلامت روان و به طور خاص بهبودی پس از سکته باشد.

 این مطالعه شامل ۴۹ نفر بود که سکته مغزی کرده بودند. پژوهشگران از آنها در مورد میزان خوش بینی آنها پرسیده و این میزان با بهبود آنها مقایسه شد. نتایج نشان داد که افراد خوشبین تر دارای سطوح پایین تری از التهاب بدن بوده و هر چه افراد خوشبین تر بودند، سطح این نشانگرهای التهابی در آنها کمتر بود.

موضوع فوق از آن جهت دارای اهمیت است که التهاب مزمن به مغز آسیب رسانده و توانایی بدن برای بهبودی را مختل می کند.
دکتر لای در این رابطه گفت: بیماران و خانواده‌ هایشان باید اهمیت یک محیط مثبت را که می ‌تواند برای بیمار مفید باشد، بدانند زیرا به طور قطع سلامت روان بر بهبودی پس از سکته تأثیر می گذارد.
خوش بینی خود را افزایش دهید
مطالعات مختلفی نشان داده است که تمریناتی مانند تجسم بهترین شرایط خود، باعث افزایش خوش بینی می شود. تجسم بهترین خود ممکن است مانند یک تمرین فانتزی به نظر برسد، اما مهمتر از همه، این تصورات باید واقع بینانه باشد.
انجام این تمرین معمولاً شامل تصور کردن زندگی شما در آینده است اما آینده ای که در آن هر چیزی که می تواند خوب پیش برود، به خوبی پیش رفته است. به گزارش سینا،شما باید این موضوع را تخمین بزنید که تا چه حد به اهداف واقع بینانه ای که برای خود تعیین کرده اید، رسیده اید. علاوه بر این توصیه می شود برای کمک به تجسم خود، بهترین شرایط ممکن خود را  روی کاغذ ثبت کنید.


منبع:بهداشت نیوز


طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان