اخبار و مطالب پزشکی و سلامت

دوشنبه, 17 اردیبهشت 1403
دوشنبه, 17 اردیبهشت 1403

سندرم روده تحریک پذیر یا همان بیماری (IBS) به شدت از برنامه غذایی و تغذیه ای که فرد مبتلا دارد تاثیر می گیرد.

به گزارش اختصاصی خبرنگار گیلان سلامت، سندرم روده تحریک پذیر(IBS)، نوعی اختلال در عملکرد روده است که با درد مزمن در ناحیه شکم، احساس ناراحتی، نفخ و تغییرات در عادات روده ای مشخص می شود. اسهال یا یبوست می توانند علامت غالب آن باشند که ممکن است به صورت متناوب ظاهر شوند. این بیماری به شدت از برنامه غذایی و تغذیه ای که فرد مبتلا دارد تاثیر می گیرد.

در مصاحبه این هفته با فاطمه جهان آبادی، رژیم درمانگر و مشاور تغذیه، توصیه های تغذیه ای برای مبتلایان سندرم روده تحریک پذیر مورد بررسی قرار گرفت.
جهان آبادی گفت: بیماران IBS ممکن است دوره های یبوست یا اسهال را طی کنند که توصیه های تغذیه ای برای افرادی که دچار یبوست شده اند، عبارتند از:
افزایش مصرف فیبر به همراه مایعات (حداقل 2 لیتر مایعات بصورت روزانه)، مصرف روغن زیتون به همراه سالاد، مصرف آب‌ جوش و خاکشیر و اسفرزه به همراه آب فراوان به صورت ناشتا، مصرف غلات کامل و سبوس دار و مصرف پودر گل محمدی در ماست و سالاد.
مشاور تغذیه ادامه داد: بیمارانی که دچار یبوست شده اند، در پخت و پز سوپ و خورشت از آلو استفاده نمایند و فعالیت بدنی و تحرک خود را افزایش دهند و مصرف مواد غذایی کافئین دار را کاهش دهند.
وی ادامه داد: در بیماران IBS که دچار اسهال شده اند، توصیه های تغذیه ای عبارتند از: مصرف وعده های غذایی به صورت کم حجم و متعدد، عدم مصرف غلات سبوس دار و مصرف آنها به صورت نان و برنج سفید و سیب زمینی، کاهش مصرف سبزیجات مخصوصا سبزیجات نفاخ، کاهش مصرف میوه های با پوست، کاهش مصرف شیر و لبنیات، مصرف کافی نمک و تامین الکترولیت ها.
جهان آبادی خاطرنشان کرد: مصرف ماست پروبیوتیک به همراه نعناع برای افرادی که دچار اسهال شده اند، مفید است، همچنین مصرف سماق و چای ولرم در این افراد منعی ندارد‌.

مشاور تغذیه یادآور شد: مصرف حبوبات، مغزها، مواد غذایی پرچرب و سرخ کرده، مصرف زیاد قند و شکر و عسل(شیرینی‌جات)، مواد غذایی خیلی داغ یا خیلی سرد، الکل، مواد غذایی فرآوری شده و مصرف زیاد نوشابه و بستنی و آبمیوه های صنعتی و شربت ها برای بیماران سندرم روده تحریک پذیر که دوره اسهال را طی می کنند توصیه نمی شود.
وی اشاره کرد: در این گونه افراد بعد از هربار اجابت مزاج توصیه می‌شود که یک لیوان آب یا مایعات مصرف نمایند.
جهان آبادی افزود: توصیه های تغذیه ای برای پیشگیری و درمان نفخ در بیماران سندرم روده تحریک پذیر عبارتند از: آرام غذا خوردن و جویدن با دهان بسته، ورزش کردن، مصرف فیبر و مایعات کافی، جویدن آدامس فاقد قند الکلی، عدم مصرف نوشیدنی ها با استفاده از نی.
مشاور تغذیه گفت: افرادی که نفخ دارند بهتر است که مصرف حبوبات، غلات کامل و نان سبوس‌دار، مغزها، انواع کلم، ترب، خیار، پیاز، ذرت، موز، سیب، آلو خشک، کشمش، مواد غذایی حاوی لاکتوز، غذاهای چرب، قندهای الکلی، سودا ها و نوشیدنی ها را کاهش دهند.

جهان آبادی در پاسخ به پرسشی که استفاده از دمنوش های گیاهی می تواند سبب کاهش استرس در این بیماران شود، گفت: با رعایت یک رژیم غذایی مناسب تحت نظر مشاور و متخصص تغذیه می‌توانند در محدوده ی مجاز مصرف داشته باشند اما مصرف بی رویه و خارج از محدوده‌ی مجاز می‌تواند سبب افزایش فشار روی ارگان هایی مثل کبد شود و عواقب جبران ناپذیری به جا بگذارد و میزان مجاز روزانه برای هر کدام از دمنوش های گیاهی متفاوت است.

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان