اخبار و مطالب پزشکی و سلامت

دوشنبه, 17 اردیبهشت 1403
دوشنبه, 17 اردیبهشت 1403
در گفتگو با دانشیار دانشگاه علوم پزشکی گیلان:

علائم گوارشی بیماری کرونا

۱۴۰۰/۰۶/۳۰ ۱۵:۵۵ چاپ

یکی از مهم ترین عوارض بیماری کرونا عوارض گوارشی است که باید آن ها را بهتر بشناسیم.

به گزارش اختصاصی خبرنگار گیلان سلامت، پس از همه گیری بیماری کرونا و شناخت روز افزون علائم مختلف، علائم گوارشی به عنوان یکی از مهم ترین موارد است که در مصاحبه با دکتر افشین شفقی، فوق تخصص بیماری های گوارش و کبد، دانشیار و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، به بررسی این مورد پرداختیم.

شفقی در مورد علائم گوارشی بیماری کرونا گفت: علائم گوارشی بیماری کووید ۱۹ عمدتا به دو دسته علائم مربوط به خود بیماری و علائم ناشی از درمان خلاصه می شود‌.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی در ادامه افزود: علائم خود بیماری عبارت است از: گلو دردی که باعث سخت بلعی می شود‌، درد شکم، تهوع و استفراغ، بی اشتهایی، اسهال، دل پیچه، اختلال در حس چشایی و عدم احساس مزه غذا.
وی در مورد تفریق علائم گوارشی کرونا و غیر کرونا گفت: وجود علائم همراه در افتراق بیماری کرونای گوارشی از بیماری گوارش غیر کرونا کمک می کند، به عنوان مثال: وجود تب و لرز، تنگی نفس، درد عضلات، سابقه تماس با بیمار مبتلا به بیماری کرونا و تست PCR می تواند به ما کمک شایانی کند.
فوق تخصص گوارش و کبد گفت:در مورد عوارض داروهای کرونا بر گوارش بیماران اظهار داشت: عوارض داروها و مصرف مایعاتی همچون چای و جوشانده هایی که برای کرونا استفاده می شود را باید مدنظر قرار داد؛ مثلا: کسی که از قبل رفلاکس معده داشته است، به دنبال مصرف فراوان مایعات که برای درمان کرونا لازم بوده، ممکن است رفلاکس او تشدید شود همچنین داروهای مسکن می توانند باعث زخم معده شوند و یا داروهای ضد ویروس کرونا می توانند سبب التهاب کبد شوند.
شفقی در پاسخ به پرسش در مورد استفاده برخی افراد به صورت خود سرانه از داروهای تجویز شده به سایر بیماران کرونایی گفت: مصرف خودسرانه داروها و مصرف داروهای بیماران دیگری که مبتلا به کرونا بودند توسط بیمار صلاح نیست چون شرایط بیماران با هم متفاوت است و ممکن است الگوی بیماری در افراد مختلف متفاوت باشد ولی استراحت و مایع درمانی و پرهیز از استرس و جلوگیری از تماس نزدیک با افراد سالم مشترک است.
دانشیار دانشگاه علوم پزشکی در ادامه گفت: باید تاکید کنم که در مورد عوارض داروها باید حتما پزشک معالج را مطلع سازیم اگر فردی مبتلا به زخم معده یا اثنی عشر هست، داروهای مسکن معروف به ضد التهاب های غیر استروییدی ممکن است منجر به خونریزی از زخم شوند؛ بنابراین مصرف آنها محدود می شود و یا در صورت ضرورت با داروهای مهار کننده اسید تجویز می شود.
شفقی یادآور شد: ذکر این نکته مهم است که داروی مهار کننده اسید فاموتیدین خودش در درمان کرونا هم تجویز می شود، بنابراین می تواند داروی مفیدی باشد.
در مورد بیماران کبدی هم باید به پزشک معالج اطلاع دهند تا احتیاطات لازم و تست های کبدی درخواست گردد.

فوق تخصص گوارش و کبد درباره بیماران شناخته شده گوارشی؛ با توجه به پرهیز بسیاری از مردم از مراجعه به مراکز درمانی در دوره کرونا، در صورت بروز علائم در این افراد گفت: بسیاری از بیماران ما که به بیماری گوارشی مبتلا می شوند با درمان های حمایتی و داروهای خوراکی بهبود می یابند اما گاه بیمارانی داریم که استفراغ های مکرر دارند و تحمل خوراکی ندارند و در این شرایط مجبور هستیم از سرم درمانی و داروهای تزریقی برای آن ها استفاده کنیم؛ بنابراین در شرایطی که بیماران متوجه کاهش وزن خود می شوند و نمی توانند دارو و غذا را تحمل کنند و آن را دفع می کنند بهتر است بستری شوند وجود علائم تنفسی شدید همراه علائم گوارشی نیز جز موارد بستری است.

وی افزود: در پایان ذکر این نکته بسیار حائز اهمیت است که بیماران مبتلا به نارسایی مزمن کبدی و زخم های دستگاه گوارش باید بیشتر مراقب باشند، زیرا هم خود بیماری و هم داروهای مصرفی می توانند بیماری از پیش موجود را بدتر کنند.

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان