اخبار و مطالب پزشکی و سلامت

دوشنبه, 17 اردیبهشت 1403
دوشنبه, 17 اردیبهشت 1403

یکی از راه های تقویت و افزایش سیستم ایمنی افراد در کنار رعایت موازین بهداشتی، داشتن رژیم غذایی سالم است.

به گزارش اختصاصی خبرنگار گیلان سلامت، سبک زندگی انسان ارتباط مستقیمی با ارتقای سیستم ایمنی بدن دارد که برای تقویت آن، باید رژیم غذایی سالم و متعادلی داشته باشید.برای اینکه سیستم ایمنی بدن شما درست کار کند باید انرژی و مواد غذایی لازم را دریافت کنید.ساختار ایمنی بدن انسان با خوردن چند مکمل و غذا، در مدت زمانی کوتاه تقویت نمی‌شود.
در مصاحبه این هفته با فاطمه جهان آبادی، رژیم درمانگر و مشاور تغذیه، رژیم غذایی سالم برای تقویت سیستم ایمنی بدن مورد بررسی قرار گرفت.
جهان آبادی گفت: برای تقویت سیستم ایمنی باید در سبد غذایی، روزانه از تمام گروه های غذایی به صورت متعادل و متنوع استفاده کرد.
وی خاطرنشان کرد: چند گروه غذایی در بین خانوارهای ایرانی کمتر مصرف می شوند؛ گروه های حبوبات(عدس_لوبیاو...)، سبزیجات(کاهو_کلم ها و...)، میوه ها و لبنیات با تاکید بر کم چرب بودن آن ها.
جهان آبادی اظهار کرد: بصورت روزانه می توانیم میان وعده های خوشمزه و مفیدی را در برنامه غذایی خود داشته باشیم؛ مثل: انواع میوه ها و ماست های کم چرب، غلات کامل، سبزیجات و مغزها.
وی ادامه داد: حتی می توان به مقدار کافی و مورد نیاز بدن (که فرد تا فرد متفاوت است) این مواد را با هم ترکیب کرده و مصرف کنیم، مانند: انواع اوتمیل یا ماست میوه ای که می توانیم در منزل تهیه کنیم یا اسموتی های میوه و سبزیجات از بهترین گزینه ها برای میان وعده های روزانه هستند.
جهان آبادی در پاسخ به پرسشی که برای جلوگیری از تضعیف سیستم ایمنی از خوردن چه مواد غذایی باید پرهیز کرد، گفت: برای آن که سیستم ایمنی بدن تضعیف نشود، باید یک سری مواد غذایی را در برنامه غذایی روزانه حذف کنیم یا به مقدار خیلی کم مصرف نماییم که شامل قند های ساده(شکر_عسل و...)، چربی ها به ویژه چربی های جامد، اشباع و چربی هایی که منشا حیوانی دارند و حتی روغن های گیاهی در مقدار زیاد و بیش از اندازه ، فست فود ها، نان سفید و بدون سبوس، نوشیدنی های صنعتی مثل نوشابه و دلستر و آبمیوه ها
وی یادآور شد: با توجه به افزایش مصرف داروهای مکمل به ویژه در دوره‌ی کرونا، می‌توان با رژیم غذایی سالم و متعادل از مصرف مکمل‌ها بی‌نیاز بود و با یک برنامه غذایی متنوع و متناسب با نیازهای بدن، می توان انرژی لازم برای فعالیت های روزانه را از طریق مصرف مواد غذایی تامین کرد.

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان