اخبار و مطالب پزشکی و سلامت

دوشنبه, 17 اردیبهشت 1403
دوشنبه, 17 اردیبهشت 1403
گیلان سلامت گزارش میدهد:

طعم های نامطبوع شیر و علل آن

۱۴۰۰/۰۶/۱۳ ۲۲:۴۷ چاپ

شیر جزئی باارزش از سبد غذایی خانواده است و شناخت علل انواع طعم های نامطبوع آن بسیار مهم می باشد.

به گزارش خبرنگار گیلان سلامت، شناخت طعم های نامطبوع شیر امری بسیار مهم است که در مصاحبه امروز به بررسی آن همراه با دکتر لسان رزیدنت بهداشت مواد غذایی می پردازیم.

وی در مورد انواع طعم های نامطبوع شیر گفت: در میان طعم های نامطلوب کننده کیفیت شیر می توان اکسیداسیون ، ترش بودن ، ذرات غذا و علف هرز ، آلوده بودن ، طعم مالتی و شوری را برشمرد.
لسان افزود: طعم اکسیداسیون به مزه مقوا، روغن حیوانی یا فلزات شباهت دارد. هچنین دلایل رایج ایجاد کننده این طعم می توان قرار گرفتن شیر در معرض فلزات مس، آهن، سوءتغذیه گاو و یا قرار گرفتن شیر به مدت طولانی در معرض روشنایی طبیعی یا نور مصنوعی را نام برد.
در مورد طعم ترشیدگی که از دیگر طعم های نامطبوع رایج شیر می باشد وی گفت: احتمالا بدترین طعمی است که می توان در شیر یافت. این طعم به عنوان طعم تند و صابونی قابل حس کردن است. اصولا در گاوهای کم تولید و گاو هایی که دراواخر دوره شیردهی خود هستند رایج است. طعم ترشیدگی توسط آنزیم لیپاز که باعث شکسته شدن چربی های شیر می شود به وجود می آید.
لسان در مورد این آنزیم که در شیر وجود دارد افزود: چربی شیر معمولی توسط غشایی که گلبول های چربی را احاطه کرده محافظت می شود. تکان خوردن شدید این شیرها باعث شکسته شدن غشا و در معرض لیپاز قرار گرفتن آن می گردد. همچنین پاستوریزه کردن نیز باعث از بین رفتن آنزیم لیپاز می شود.
رزیدنت بهداشت مواد غذایی همچنین در مورد طعم ذرات غذا و طعم علف هرز در شیر گفت: طعم های غذایی با تغییرات ناگهانی در تغذیه علف ها یا سیلوی ذرت و سبزیجات مثل کلم و شلغم که در بعضی از گاو داری ها استفاده میشود ایجاد میگردد.
وی از سایر طمع ها به طعم علف هرز اشاره کرد که با مصرف سیر، پیاز وحشی و دیگر علف های هرز ایجاد می گردد.
لسان در مورد علت طعم آلودگی که به شدت برای مصرف کننده نامطبوع می باشد گفت: می توان به عدم تهویه کافی در جایگاه نگهداری گاو اشاره کرد. گاو بوی جایگاه های کثیف و نمناک را استنشاق می کند و این بوها را به شیر وارد می کند.
از دیگر طعم های نامطبوع که در ابتدا به آن اشاره شد طعم مالتی است که وی در این باره افزود: این طمع به عنوان طعمی شبیه هسته انگور یا طعم تند از آن یاد میگردد که بر اثر حمل شیر با وسایل کثیف و یا خنک کردن ضعیف شیر ایجاد می شود که علت آن تعداد بالای باکتری در شیر است.
درنهایت طعم دیگری که می توان گفت طعم شوری است. این طعم در اواخر دوره شیردهی ویا در شیر گاو هایی که ورم پستان دارند ایجاد می شود.
لسان در پایان افزود: تشخیص طعم نامطبوع شیر در کارخانجات تولید و بسته بندی شیر بر عهده بخش کنترل کیفیت می باشد که با پیشرفت سطح بهداشتی و رعایت نکات تغذیه ای در دام داری ها می توان از ایجاد این گونه مشکلات جلوگیری نمود.

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان