یکشنبه, 13 خرداد 1403

تغییر در برنامه غذایی و گنجاندن خوراکی‌های سرشار از ویتامین‌ها برای کسب انرژی پس از فصل زمستان ضروری است. این خوراکی‌ها علاوه بر اینکه دفع مواد زائد را تسهیل می‌کنند، کالری بسیار کمی دارند و سرشار از ریزمغذی‌های مفید مانند منیزیوم و آهن نیز هستند.

به گزارش گیلان سلامت، در ادامه این مطلب به مواد غذایی اشاره خواهیم کرد که در فصل بهار در دسترس بوده و تامین کننده نیاز بدن هستند.

هویج

هویج مقدار کمی کالری دارد اما یکی از بهترین سبزیجات برای تامین آب بدن است. همچنین هویج سرشار از بتاکاروتن است که با خوردن 100 گرم هویج می‌توان نیاز بدن به این پروویتامین را تامین کرد. 

تربچه

تربچه به‌خاطر مقدار بالای آب و فیبر شهرت دارد اما تقریبا فاقد نشاسته است و جزء بهترین انتخاب‌های غذایی برای کاهش وزن شناخته می‌شود. همچنین به‌دلیل تاثیر سیرکنندگی، تمایل به ریزه‌خوری را کاهش می‌دهد. به‌علاوه، 100 گرم تربچه 27 میلی‌گرم ویتامین‌ C دارد.  

پیاز سفید

پیاز سفید کالری چندانی ندارد و از طرفی به عملکرد سیستم قلبی‌عروقی کمک می‌کند. در واقع، خوردن پیاز سفید به بهبود جریان خون، الاستیسیته مویرگ‌ها و تقویت ایمنی بدن کمک می‌کند. 

نخودفرنگی

نخودفرنگی سرشار از انواع موادمعدنی از جمله آهن است به‌طوری‌که 100 گرم نخودفرنگی پخته 10 درصد نیاز بدن به آهن را تامین می‌کند. همچنین نخودفرنگی مقدار فراوان ویتامین‌های B وC و فیبر دارد که به‌راحتی در بدن جذب می‌شود.

اسفناج

اسفناج شاخص گلیسمی بسیار پایینی دارد. این سبزی در عین‌حال که بسیار کم‌کالری است، یکی از بهترین منابع ویتامین‌ها، موادمعدنی و آنتی‌اکسیدان‌هاست. 

باقلا

باقلا منبع غنی از ویتامین‌های B وC، پتاسیم، آهن و منیزیوم است. باقلا تازه همچنین یکی از بهترین منابع آنتی‌اکسیدانی محسوب می‌شود. 

مارچوبه
مارچوبه سرشار از آب و فیبرهاست و از نظر ریزمغذی‌ها نیز منبع غنی از ویتامین‌های C، E،B9  و پروویتامینA، منیزیوم و آهن به‌حساب می‌آید. خوردن مارچوبه همچنین به دفع آب اضافی بدن و بهبود عملکرد روده‌ها کمک می‌کند.

کاهو

کاهو به‌دلیل مقدار فراوان فیبر در تسهیل فعالیت روده‌ها موثر است. البته سرشار از ویتامینB9 یا اسیدفولیک است که نقش محافظ از سلامت قلب و عروق دارد، از افسردگی پیشگیری می‌کند (یک‌سوم مبتلایان به افسردگی دچار کمبود این ویتامین هستند) و در مقابله با اختلالات حافظه موثر است. کاهو همچنین منبع غنی کلروفیل است، به پاکسازی بدن کمک می‌کند و خواب‌آور طبیعی محسوب می‌شود.

موز

موز یکی از بهترین منابع پتاسیم است که نقش مهمی در پیشگیری و مقابله با فشار خون دارد و خطر بیماری‌های قلبی‌عروقی را کاهش می‌دهد. مقدار فراوان منیزیوم نیز ضداسترس طبیعی محسوب می‌شود.

آناناس

آناناس به‌خاطر فیبر و پتاسیم فراوان نقش مهمی در پاکسازی بدن دارد. آناناس عملکرد گوارش را تسهیل کرده و از نفخ، اختلالات گوارشی و سوزش معده پیشگیری می‌کند. البته باید مراقب بود که این میوه قند بالایی دارد.

کیوی 

کیوی مقدار فراوان فیبر دارد و مصرف منظم آن به‌خاطر آنتی‌اکسیدان‌ها به پیشگیری از بروز بیماری‌های قلبی‌عروقی و حتی بعضی سرطان‌ها کمک می‌کند. 


منبع: بهداشت نیوز


طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان